اندرس فوگ راسموسن (۱۹۵۳-)

اندرس فوگ راسموسن در ۲۶ ژانویه ۱۹۵۳ متولد شد. راسموسن در رشته مطالعات اجتماعی از مدرسه کاتولیک ویبورگ در سال ۱۹۷۲ و در رشته اقتصاد از دانشگاه آرهوس در سال ۱۹۷۸ فارغ‌التحصیل …

اندرس فوگ راسموسن در ۲۶ ژانویه ۱۹۵۳ متولد شد.
راسموسن در رشته مطالعات اجتماعی از مدرسه کاتولیک ویبورگ در سال ۱۹۷۲ و در رشته اقتصاد از دانشگاه آرهوس در سال ۱۹۷۸ فارغ‌التحصیل شد. راسموسن یک دوچرخه سوار و دونده آماتور است که در سال ۲۰۰۸ در یکی از مراحل تور فرانسه نیز شرکت کرده بود.
در مقام یک سیاستمدار او دولتمردی است که تا پیش از از انتخاب در مقام دبیرکل ناتو سمت نخست وزیری دانمارک را از ۲۷ نوامبر سال ۲۰۰۱ تا ۵ آوریل ۲۰۰۹ عهده دار بود. راسموسن رسما از اول اوت سال ۲۰۰۹ در سمت دبیرکل ناتو فعالیت خویش را آغاز کرد.
راسموسن ریاست حزب لیبرال دانمارک (Venstre) و یک ائتلاف راست میانه متشکل از اعضای حزب خویش و حزب محافظه کار خلق کشورش را به عهده داشت.
او با پیروزی این ائتلاف در انتخابات دانمارک در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار به نخست وزیری رسید و در فوریه ۲۰۰۵ و نوامبر ۲۰۰۷ برای دومین و سومین بار به این مقام انتخاب شد.
دولت راسموسن با رعایت یک سنت قدیمی در دانمارک مبنی بر حفظ دولت اقلیت به حمایت حزب خلق این کشور که در دولت ائتلافی از اقلیت برخوردار بود، اتکا داشت.
اندرس فوگ راسموسن پس از در دست گرفتن زمام امور محدودیت‌های شدیدی را بر مهاجرت‌هایی که از خارج از حوزه اقتصادی اروپا (ECA) به دانمارک انجام می‌شد، اعمال کرد. او نرخ مالیات را ثابت نگه داشت و کتاب‌های زیادی را در زمینه دریافت مالیات و ساختار دولت به رشته تحریر درآورد.
در زمان زمامداری راسموسن نرخ مالیات بر برخی از کالاها و خدمات خاص کاهش یافت. فوگ همچنین دست به اصلاحات اداری زد و تعداد شهرستان‌های دانمارک را کاهش داد و ۵ منطقه را جایگزین ۱۳ استان این کشور کرد.