ده نکته درباره صنعت خودرو با رشد سریع کشور ویتنام

صنعت خودرو و قطعه­سازی و همچنین بازار خودروی کشور ویتنام در مراحل نخستین توسعه و تکوین قرار دارد. اما این صنعت به­دنبال دسترسی به سازمان تجارت جهانی و جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون …

صنعت خودرو و قطعه­سازی و همچنین بازار خودروی کشور ویتنام در مراحل نخستین توسعه و تکوین قرار دارد. اما این صنعت به­دنبال دسترسی به سازمان تجارت جهانی و جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر، دارای دورنمای مساعدی از لحاظ رشد بازار بوده و به همین دلیل تاکنون شماری از خودروسازان را به خود جلب کرده­است. ده ویژگی عمده این صنعت در کشور ویتنام به ترتیب زیر دسته­بندی شده­است:
۱) جمعیت کشور ویتنام بیش از ۸۰ میلیون نفر است که دارای اقتصادی در حال توسعه با درآمد سرانه (GDP per Capita) تنها ۸۳۳ دلار می­باشد، توزیع درآمد در این کشور نسبتاً همگون است.
۲)این کشور در سازمان­های تجارت جهانی (WTO) (الحاق در سال ۲۰۰۷)؛ ASEAN و AFTA عضویت دارد. نرخ رشد اقتصادی این کشور در حدود ۸-۷ درصد است.
۳) بازار صنعت خودروی این کشور تنها در سال­های اخیر بازشده­است. نرخ مالکیت خودرو نیز (۳ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر) بسیار کمتر از کشورهای چین و هند است. میزان پایین خودروهای موجود (Car Parc) در واقع حاکی از وجود یک پتانسیل رشد برای فروش خودرو و خدمات پس از فروش است.
۴) تعرفه­های بالای واردات خودرو عملاً به معنای قیمت بالای خودرو می­باشد، سیاست دولت در حوزه­ عوارض واردات در بخش­های CBU و قطعات/ کیت­های KD، عملاً یکی از حوزه­های بحث برانگیز و نامطمئن است. هرچند عضویت در سازمان تجارت جهانی می­بایست موجب کاهش ریسک­های خودروسازان و قطعه­سازان بین­المللی شود.
۵) در بازاری با ویژگی­های قیمت بالا (خودرو) و درآمد پایین مردم؛ تأمین مالی خرید خودرو از طریق وام­های مختلف، به طور فزاینده­ای اهمیت یافته­است.
۶) در این کشور، هیچ شرکت غالب دولتی یا «برند خاص ویتنام» وجود ندارد. در این بین، خودروسازان بین­المللی متعددی با شرکت­های داخلی سرمایه­گذاری مشترک تشکیل داده­اند. وفاداری برند (Brand Loyalty) ضعیف است و مصرف­کنندگان عمدتاً تحت تأثیر محصول و قیمت آن هستند.
۷) صنعت قطعه­سازی این کشور نیز طبعاً بسیار توسعه نیافته است و این امر موجب پایین بودن درصد ساخت داخل قطعات شده­است.
۸) خودروهای موجود (Car Parc) در این کشور از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۰ به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۷ افزایش یافته­است. ۳۰ درصد خودروهای موجود مربوط به شرکت تویوتا می­باشد (عمدتاً برندهای Innova؛Camry و Vios)
۹) مونتاژ خودروها به­صورت CKD در ویتنام در سال ۱۹۹۵ آغاز شد و سرمایه­گذاری مشترک در این بخش نیز عمدتاً به مشارکت تویوتا، سوزوکی و هوندا بوده­است. هیوندای و کیا نیز در این بازار حضور دارند. البته جنرال موتورز نیز طی سال­های اخیر از طریق خودروهای ماتیز و Captiva حضور فزاینده­ای یافته­است.
۱۰) پیش­بینی بازار خودروی این کشور در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه برآورد شده­است که عمدتاً خودروهای MPV و SUV خواهند بود.

منبع:
Just- auto.com , "… worth knowing about Vietnam`s fast- moving about sector" ,۲۳ sep.۲۰۰۸
نویسنده : امور مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک ساپکو