برای حفظ محیط زیست باید کاری کرد

هوای شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، به دلیل فراوانی خودروها، آلوده‌تر است. هر چه تعداد ماشین‌ها، به ویژه ماشین‌های کهنه و فرسوده بیشتر باشد، مصرف بنزین زیادتر و سُرب بیشتری نیز …

هوای شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، به دلیل فراوانی خودروها، آلوده‌تر است.
هر چه تعداد ماشین‌ها، به ویژه ماشین‌های کهنه و فرسوده بیشتر باشد، مصرف بنزین زیادتر و سُرب بیشتری نیز وارد هوا می‌شود.
باتوجّه و رعایت نکته‌های زیر،سهم خود را در حفظ محیط زیست ادا کنید:
-هنگام توقّف اتومبیل، پشت چراغ‌هایی که زمان طولانی دارند، با خاموش‌کردن اتومبیل، از آلودگی هوا و هدررفتن سوخت، جلوگیری کنید.
-رفت و آمدهای غیرضروری اتومبیل، موجب آلودگی هوا و مصرف سوخت می‌شود. بسیاری از کارها را می‌توان به وسیله تلفن، پست و... انجام داد.‌
- بسیاری از مسیرهای کوتاه را در صورت امکان، پیاده طی کنید و برای مسیرهای طولانی از وسایل نقلیّه‌ی عمومی استفاده کنید. این کار، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، به پاکیزگی هوا نیز کمک می‌کند.
-موتور و باد لاستیک‌های اتومبیل خود را به موقع تنظیم کنید.
- موادّ سوختنی مانند: نفت، زغال و گازوییل، دود و گاز تولید می‌کنند و موجب آلودگی هوا می‌شوند.استفاده از گاز طبیعی برای سوخت، به پاکیزگی هوا کمک می‌کند. وسایل گازسوز خود را نیز حدّاقل هر دو سال، یک بار، سرویس کنید و به هنگام آلودگی شدید هوا، درجه‌ی حرارت محل‌های مسکونی، تجاری و اداری را کاهش دهید.
- برای زیبایی خانه و محّل کار خود از گل‌ها و گیاهان طبیعی استفاده کنید. در حفظ و نگهداری گل‌ها و درختان کوشا باشید و از آسیب‌رساندن و قطع آنها خودداری کنید.
- به فرزندانتان یاد بدهید که از آتش‌زدن زباله، لاستیک و... خودداری کنند.

تهیه و تنظیم:عبدالرضا کریم زاده‌