غزه و ادبیات

حوادث و اتفاقات دلخراش غزه و اینکه رژیم صهیونیستی در آنجا دست به چه فجایعی زد ، دل هر بیننده و شنونده‌ای را به درد می‌آورد ، آن‌طور که شاهدیم در اقصی نقاط جهان تظاهرات مردمی …

حوادث و اتفاقات دلخراش غزه و اینکه رژیم صهیونیستی در آنجا دست به چه فجایعی زد ، دل هر بیننده و شنونده‌ای را به درد می‌آورد ، آن‌طور که شاهدیم در اقصی نقاط جهان تظاهرات مردمی از همان روز اول آغاز شده و علی‌رغم آتش‌بسی که برقرار شده ، این اعتراضات مردمی در گوشه گوشه جهان همچنان ادامه دارد و این امر از قساوت دل دشمن و مظلومیت مردم غزه نشان دارد ، فی‌المثل دیدن تصاویری دلخراش از مرگ کودکان و یا انفجار بمب‌های فسفری در آسمان غزه ، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.
قبل از آنکه مبحث غزه را ادامه بدهیم، نیم نگاهی کوتاه به حادثه یازدهم سپتامبر در آمریکا و انفجار برج‌های دوقلوی آنجا می‌اندازیم :‌
اینکه حادثه مذکور توسط چه کسانی سازمان دهی شده بود و در پشت پرده آن چه اتفاقاتی گذشت ، در حوصله این نوشتار نیست ، اما آنچه ما می‌خواهیم بدان بپردازیم اتفاقات و اثرگذاری‌های این حادثه بعد از گذشت سالهاست . کافی است نیم‌نگاهی همراه با کنکاش به دنیای سینمای امروز بیندازیم.
در اغلب فیلم‌ها به مسئله یازدهم سپتامبر ، انفجار و اینکه عده‌ای کشته می‌شوند به کرار پرداخته می‌شود ، حال این پرداخت‌ها گاهی به شکل مستقیم است و گاه به شکل غیرمستقیم و در لایه‌های درونی حوادث داستان شکل‌ می‌گیرد. به عنوان مثال اگر سری به دنیای داستان و رمان امروز بزنیم به وضوح مشاهده می‌کنیم انواع و اقسام داستان‌ها و رمان‌ها نوشته چاپ و پخش می‌شوند که به صور گوناگونی به بحث حوادث یازدهم سپتامبر ، ریشه یابی آن و اثرات این حادثه می‌پردازند. جالب آنکه نویسندگان این قبیل آثار از تخیل خود چنان بهره می‌برند که به جرات می‌توان گفت این نوع آثار در دنیای ادبیات مدرن امروز حرف اول را می‌زند‌. البته آثار سینمای هالیوودی که دست اندرکاران آن منتظر بروز چنین حوادثی هستند تا دست به ساخت فیلم‌های این چنینی بزنند ، بسیار فراتر از آن است که بتوان از میان صدها فیلم ساخت آن به بررسی تک تک آنها پرداخت و در لایه‌های درونی‌شان رد پایی محکم از حوادث یازده سپتامبر پیدا کرد. ناگفته نماند دنیای پس از حوادث یازدهم سپتامبر و لشکر کشی آمریکا به خاورمیانه و ورود حوادث مربوطه به عالم هنر ، ادبیات و سینما بحث دیگری است که محتاج نگارش مطالب طولانی می‌باشد. این روزها به ظاهر ، غزه آرام است .
گه‌گاه سربازان رژیم اشغالگر قدس به سوی آن گلوله‌ای شلیک می‌کنند ، اما هیچ‌گاه یاد و خاطره شهدای آن سرزمین و حماسه‌آفرینی مردمانش از خاطرها پاک نمی‌شود با شهری بی‌دفاع و مظلوم که آماج حملات ددمنشانه رژیمی وحشی بود و تلخ‌تر از آن محاصره این دیار و عدم حمایت صریح برخی دولتمردان منطقه بر مظلومیت و ستمدیدگی این سرزمین می‌افزود: آیندگان باید بدانند د راین دیار چه گذشته است و مردمان صبورش چگونه در برابر حملات گسترده دشمن مقاومت کرده‌اند. بی‌تردید زبانی که می‌توان به وسیله آن پیام مقاومت مردم غزه را به جهانیان و از همه مهمتر به آیندگان انتقال داد ، زبان هنر و ادبیات است ، یک زبان به ظاهر لطیف ، مهربان و هنری که با احساسات و عواطف ناب انسانی آمیخته شده ، پس روشن است این زبان می‌تواند اثرات مطلوب و چشمگیری داشته باشد و در همین راستا آثاری بدیع و دلنواز پدید آید.
هر چند طی روزهایی که غزه در محاصره بود و مردمانش با خون و آتش دست و پنجه نرم می‌کردند ، همایش‌های ادبی مختلفی چون جلسات شعر برگزار شد که اقدامی خوب و مناسب بود ، اما باید توجه داشت به خاطر عمق و وسعت این حادثه لازم است به برگزاری این نوع جلسات بسنده نکرد ، اما باید کاری کرد که عمق جنایات دشمن ، صبر و استقامت مردم و سرانجام پیروزی انسان‌های بی‌دفاع در اشکال گوناگونی چون داستان ، رمان و حتی سینما انعکاس پیدا کند. اصلا چه خوب است در یک حرکت انسجام یافته در بین هنرمندان و نویسندگان گونه‌ای از ادبیات پدید آید که از آن به عنوان ادبیات غزه یاد شود. سپس هر نویسنده و هنرمندی با توجه به توانایی و تخیل خودش بعدی از ابعاد این حادثه دردناک را که سرانجامش پیروزی همراه با نصر و یاری خدا بود ، مورد کنکاش قرار داده و اثر یا آثاری ماندگار را پدید آورد. به هر حال دنیای هنر و ادبیات ، دنیای شگرفی است و حرف‌های بسیاری را به وسیله آن می‌توان بیان کرد. در دنیای کنونی بیان حال مردم بی‌دفاع غزه که ابعادی جهانی دارد ، می‌تواند آثاری خوب به جا بگذارد ، آن‌طور که آیندگان در باب آن قضاوت های حساب شده‌ای خواهند کرد.

اکبر خوردچشم