برای او که خوبی‌ها به او مفتخر بودند

خصلت‌های پسندیده‌ جزئی از زندگی حضرت امام محمد باقر(ع) بود. جایگاه علمی و تلا‌ش‌های فرهنگی آن حضرت از چنان شهرتی در بین علمای دینی برخوردار است که لقب باقر به معنی شکافنده علم …

خصلت‌های پسندیده‌ جزئی از زندگی حضرت امام محمد باقر(ع) بود. جایگاه علمی و تلا‌ش‌های فرهنگی آن حضرت از چنان شهرتی در بین علمای دینی برخوردار است که لقب باقر به معنی شکافنده علم زیبنده آن بزرگوار می‌باشد. حضرت با درایت و اشرافی ستودنی نهضت بزرگ علمی در اسلا‌م ایجاد کرد.
ایشان شکافنده و جامع علوم و برافرازنده بیرق علم و پرچمدار دانش هستند؛ مروارید علم را زینت بخشیده و در کنار هم چیده‌اند؛ قلبی پاک و رفتاری پاکیزه و روحی توانا و اخلا‌قی والا‌ داشتند و تمام اوقات زندگی خود را در طاعت خدا می‌گذراندند و در مقام تقوا استوار و ثابت قدم بودند و مقامات بلند قرب الهی و پاکیزگی روح در آن حضرت آشکار بود. بنابراین فضایل به استقبال او می‌آمدند و خوبی‌ها به او مفتخر بودند.زندگی امام، آینه تمام نمای زندگی شرافتمندانه انسان‌های موحد و متعالی است.
یکی از بارزترین ویژگی‌های امام جامعیت اوست. توجه به علم، او را از اخلا‌ق و فضایل روحی غافل نمی‌سازد و روی آوری به معنویات و عبادت و بندگی، وی را از پرداختن به زندگی مادی و روابط اجتماعی و اصلا‌ح جامعه باز نمی‌دارد. در حالی که انسان‌های معمولی، در بیشتر زمینه‌ها گرفتار افراط و تفریط می‌شوند، اگر به زهد و عبادت بپردازند، به عزلت و گوشه‌نشینی کشیده می‌شوند و اگر به کار و تلا‌ش رو آورند، از انجام بایسته وظایف عبادی و معنوی، دور می‌مانند.
حضرت امام محمد باقر(ع) در سوم صفر سال ۵۷ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند. پدر آن بزرگوار حضرت علی بن الحسین، امام سجاد علیه السلا‌م و مادر گرامی‌ ایشان فاطمه دختر امام حسن مجتبی علیه السلا‌م است. به این ترتیب ایشان از طرف پدر و مادرشان هاشمی و علوی می‌باشند. امام باقر علیه السلا‌م سه سال و شش ماه با جدشان امام حسین علیه السلا‌م و ۳۴ سال با پدرشان امام زین العابدین علیه السلا‌م زندگی کرده و ۱۹ سال و ده ماه نیز مدت امامت آن حجت الهی به طول انجامید.