۱۰ کشف و اختراع برتر سال از نگاه مجله تایم

مجله تایم با نزدیک شدن به پایان سال۲۰۰۸ میلادی به بررسی مهم ترین رویدادهای این سال پر حادثه پرداخته و با رتبه بندی مهم ترین های سال جاری قصد دارد ماحصل یک سال دیگر از زندگی بشر …

مجله تایم با نزدیک شدن به پایان سال۲۰۰۸ میلادی به بررسی مهم ترین رویدادهای این سال پر حادثه پرداخته و با رتبه بندی مهم ترین های سال جاری قصد دارد ماحصل یک سال دیگر از زندگی بشر را مورد بررسی قرار دهد. این مجله معروف که به دلیل رتبه بندی های جهانی از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار است با بازبینی لیستی از کشفیات علمی ۱۰ کشف برتر سال ۲۰۰۸م، را که طی دوازده ماه اخیر انجام گرفته اند، اعلام کرده، که عبارتند از:
۱ ) برخورد دهنده بزرگ هادرون: رتبه اول این لیست را برخورد دهنده بزرگ هادرون به خود اختصاص داده است که بعنوان بزرگترین و پر انرژی ترین شتاب دهنده ذرات در جهان نیز شناخته شده و در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ در مرز سوئیس و فرانسه کار خود را آغاز کرد. ساخت این آزمایشگاه بزرگ بیست سال بطول انجامیده و بالغ بر ۴/۴بیلیون دلار هزینه صرف کرده است. هدف اصلی از بنای چنین دستگاه عظیمی حل سوالات بزرگ بشر در مورد ماده اولیه و تشکیل دهنده جهان است.
۲ ) کشف قطب شمال مریخ: در ماه می سال جاری، کاوشگر فونیکس برای اولین بار موفق شد در شمالی ترین نقطه کره مریخ که تا به حال توسط هیچ کاوشگری مشاهده نشده بود، فرود بیاید. مکانی که بیشترین تمرکز آب و یخ در آنجا کشف شده است. کشفیات فونیکس نتوانست اطلاعاتی را به منظور تغییر دیدگاه بشر نسبت به این سیاره مرده ارائه کند اما این تحقیقات نشان داد که وجود سطوح مرطوب بر روی مریخ می تواند نشانه ای از وجود حیات بر روی این سیاره باشد.
۳ ) باز خلق زندگی: «جی کریگ ونتر»، محقق علم ژنتیک در این سال موفق شد با استفاده از توالی ژن ها، باکتری جدیدی را ایجاد کند. وی با کنار هم قرار داده بیش از ۵۸۲هزار جفت ژن، موفق به تولید اطلاعات ژنتیکی جدید و در نهایت تولید باکتری جدیدی شد.
۴ ) سفر فضایی چینی ها: کشور چین اولین سفر فضایی خود را در سال۲۰۰۳، دومین سفر را در سال۲۰۰۵ و آخرین سفر خود را در سال۲۰۰۸ به انجام رساند. فضانوردان این کشور سفرهای خود را از یک فضاپیمای تک سرنشینه آغاز کردند، سپس آن را به فضاپیمای دو سرنشینه ارتقا داده و در نهایت و طی سفر آخر موفق به انجام راهپیمایی فضایی شدند.
۵ ) کشف گروهی جدید از گوریل ها: بازدیدها و بررسی های جدید توسط انجمن حفاظت از حیات وحش باعث کشف تعداد بیشمارتری از گوریل ها به نسبت آنچه دانشمندان تصور می کردند شد. این تحقیقات از وجود و حیات بیش از ۱۲۵هزار گوریل پرده برداشت که این رقم به نسبت آنچه دانشمندان تصور می کردند بسیار بالاتر است.
۶ ) کشف جهان جدید: اخترشناس سوئیسی «مایکل میر» در این سال موفق به کشف۴۵ شبه سیاره شد که بر مدار ستاره هایی به جز خورشید در حرکت بودند. به گفته «میر» تمامی این سیاره ها داغ تر از آن هستند که حیات در آنها ممکن باشد اما تجهیزات خاصی که توسط وی برای کشف این سیاره ها مورد استفاده قرار گرفت، می تواند در آینده سیاره ای را در مداری دوردست که از حرارت مناسبی برخوردار است برای اقامت انسان ها بیابد.
۷ ) قدرت ناپدید شدن: در سال جاری محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند پارچه نامرئی کننده ای را ابداع کنند. آنها با استفاده از نانوسیم هایی که در لوله های متخلخل آلومینیومی قرار گرفته اند موفق به تولید صفحه ای برابر یک دهم ضخامت کاغذ شدند که توانایی انحراف شعاع های نور را داشته واجسام را بصورت نامرئی نشان می داد.
۸ ) بازسازی ژنوم ماموت: پروفسور دانشگاه «پن استیت» در سال۲۰۰۸ اعلام کرد که با استفاده از بقایای به جامانده از موی ماموت ها موفق به بازسازی بیش از ۸۰درصد از ژنوم این جاندار ماقبل تاریخ شده است. تحقیقی که می تواند در آینده به علم دانشمندان از چگونگی حیات این جانداران عظیم الجثه بیافزاید.
۹ ) ارائه آمار آموزندگان علم: پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه «میشیگان» طی انجام تحقیقاتی گسترده در این سال اعلام کرد طی سال های ۱۹۷۹تا۲۰۰۶ تعداد جوانانی که در آمریکا دارای دانش علمی هستند دو برابر شده و به هفده درصد رسیده است. این به آن معنی است که در ایالات متحده از چهار نفر تنها یک نفر قادر به خواندن، درک و فهم داستان های علمی در مجله های علمی هستند.
۱۰ ) کشف اولین خانواده تاریخ: محققان موسسه «ساکسونی انهالت» موفق شدند برای اولین بار در تاریخ اجساد افراد یک خانواده را در میان یک قبر چهار هزار و ششصد ساله بیابند. این اجساد به افرادی از عصر حجر تعلق دارد که به نظر در طی یک جنگ کشته شده اند. آزمایش های دی ان ای خانواده بودن این اجساد را تایید می کند. این خانواده از پدر و مادر و دو پسر هشت الی نه ساله و چهار الی پنج ساله تشکیل شده است.