یادی از شهید محمد منفرد

شهید محمد منفرد در سال ١٣٣٣ در روستای حاجی آباد بخش تبادکان مشهد دیده به جهان گشود، در سن ٦سالگی پدر خود را که کشاورز بود، از دست داد. محمد پس از هجران پدر تا سال دوم دبیرستان به …

شهید محمد منفرد در سال ١٣٣٣ در روستای حاجی آباد بخش تبادکان مشهد دیده به جهان گشود، در سن ٦سالگی پدر خود را که کشاورز بود، از دست داد.
محمد پس از هجران پدر تا سال دوم دبیرستان به تحصیل پرداخت و به علت نبود مقطع بالاتر برای تحصیل، به ناچار مشغول کار شد.
وی از کودکی با شور و اشتیاق در مراسم مذهبی و سیاسی شرکت و اخلاق حسنه او همگان را متحیر می کرد.
او همواره فروتن و متواضع بود و همیشه با اربابان روستاها درگیر بود.
محمد از کودکی با زورگویی مخالف بود و با زورگویان مقابله می کرد و این ویژگی اخلاقی او در بزرگسالی او را در صف افراد انقلابی قرار داد، او که در کوران حوادث حضوری مستمر داشت چندین نوبت دستگیر شد و شب ها را در پاسگاه ژاندارمری گذراند و مورد ضرب و شتم مزدوران رژیم قرار گرفت.
منفرد در سال های ٥٥ و ٥٦ به گفته برخی با مبارزان همکاری داشت و سلاح تهیه می کرد، هر چند کسی از این فعالیت های او هرگز مطلع نشد.با اوج گیری انقلاب فعالیت های منفرد بیشتر شد.
او در روز «جمعه سیاه» (١٧ شهریور) تهران هم، در صحنه مبارزه حضور داشت و این تجربه در بازگشت به مشهد عزم او را در مبارزه راسخ تر کرد و برای مدتی نیز مجبور به ترک مشهد شد و از دست مزدوران رژیم طاغوت در رشت مخفی بود که پس از دو ماه به مشهد بازگشت.
محمد منفرد در برنامه های مشهد حضوری فعال داشت و همچون روزهای دیگر در ٢٣ آذر ماه ٥٧ خود را به بیمارستان امام رضا(ع) رساند تا به اتفاق عموم مردم به بیماران و کادر درمانی کمک کند،که در این روز مورد اصابت گلوله مزدوران رژیم شاه قرار گرفت و مجروح شد اما تلاش پزشکان برای مداوای او موثر واقع نشد و ٢ روز بعد به شهادت رسید و در مراسمی با حضور پرشکوه مردم از بیمارستان امام رضا(ع) تشییع شد و پس از طواف حرم مطهر امام رضا(ع)، در بهشت رضا(ع) آرام گرفت.

حسین زاده