امامزاده علی شکر ناب

در ۳۰ کیلومتری شمال شرق قزوین و در کنار گورستان قدیمی روستای شکر ناب – که اینک از توابع شهرستان آبیک به شمار می رود – بنای امامزاده ای قرار دارد که از آثار قرن هشتم و نهم هجری است …

در ۳۰ کیلومتری شمال شرق قزوین و در کنار گورستان قدیمی روستای شکر ناب – که اینک از توابع شهرستان آبیک به شمار می رود – بنای امامزاده ای قرار دارد که از آثار قرن هشتم و نهم هجری است . گزارش مورخ بزرگ حمد ا... مستوفی در سال ۷۳۰ ه . ق درباره آن چنین است . " ... مشهدی پیدا شده که از فرزندان علی کرم الله وجهه یکی آنجا مدفون است . نامش علی بن عون بن مرتضی علیه السلام و آن مزار را هیبتی عظیم است ". حرم طرحی هشت ضلعی دارد که طول هر ضلع آن ۸۰/۲متر است . در نمای خارجی بنا روی جرزهای هشت گانه طاقنماهایی قابسازی شده و در زیر تیزه قوس های بالا طاقنما ها یک طرح هندسی تزیینی به صورت قطار بندی دندانه دندانه به وجود آمده است .
از روی این قطار بندی کم عرض ، دیوارهایی به ارتفاع هشتاد سانتی متر بالا رفته و از آنجا به نرمی به طرف داخل شکسته شده در نتیجه گنبد هرمی هشت ضلعی را شکل داده است . در دوره های بـعد یک شبــستان هشت ضلعی که جلو خانی سر پوشیده دارد و پوشش آن به وسیله سه گنبد آجری کوتاه صورت پذیرفته به بنای حرم افزوده شده است . سر در ورودی که از تزیـینات کاشی و آجر برخوردار است ، کاشی های کف پوش معروف به "ابر وباد " و یک کتیبه سنگی مورخ ۸۸۴ از ویژگی های دیگر این بنا محسوب می شود .