روزگار آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی

آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی شامگاه دوشنبه دهم رمضان سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در اردکان دیده به جهان گشود. این فقید عالیقدر در مدت حیات پربارش، به ترویج اخلا‌ق، قسط و عدل و آزادی پرداخت …

آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی شامگاه دوشنبه دهم رمضان سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در اردکان دیده به جهان گشود. این فقید عالیقدر در مدت حیات پربارش، به ترویج اخلا‌ق، قسط و عدل و آزادی پرداخت و شاگردان و مستمعان ایشان همه فضایل نیکوی انسان را نه‌تنها از زبان وی که از منش و رفتار آن بزرگوار درک کردند.‌وی از سیزده سالگی نیز به عنوان طلبه، مجدانه به آموختن علوم دینی در زادگاه خود تحت‌نظر پدر پرداخت. ‌
مرحوم خاتمی تحصیلا‌ت تکمیلی خود را در حوزه علمیه اصفهان به سرانجام رسانید و از آیت‌الله فشارکی اجازه اجتهاد گرفت و مرحومان <حاج‌میرزاعلی آقای شیرازی>، <شیخ‌محمد خوانساری>، <سیدمحمد نجف‌آبادی> و <حاج رحیم ارباب> از جمله استادان او بودند. ‌ وی در اردکان، در فضایی مملو از اختناق ضددینی دولت رضاخان به فعالیت‌های مذهبی و روشنگرانه پرداخت و در کنار آن، هیچ‌گاه از مبارزه با تحجر و مقدس‌مابی غافل نشد. هنگامی که نخستین جرقه‌های انقلا‌ب اسلا‌می با سخنان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۱ شمسی شعله‌ور شد، به سرعت به ندای حضرت امام(ره) لبیک گفت و فعالیت سیاسی خود را شدت بخشید و یکی از ارکان انقلا‌ب اسلا‌می را در یزد و اردکان پی افکند. پس از پیروزی انقلا‌ب، وی با حکم حضرت امام(ره) به عنوان امام جمعه اردکان و پس از شهادت سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی به سمت امام جمعه یزد و نماینده امام(ره) در آن دیار منصوب شد.
‌ آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی سرانجام پس از عمری مجاهدت در پنجم آبان ماه ۱۳۶۷ شمسی در بیمارستان شهدای تجریش تهران به لقاءالله پیوست. ‌ از مرحوم آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی دو اثر؛ یکی <روزه راستین> شرح دعای روزهای ماه مبارک رمضان و دیگری <آینه مکارم> شرح دعای مکارم‌الا‌خلا‌ق امام سجاد علیه‌السلا‌م به چاپ رسیده است. ‌ همچنین چند کتاب درباره احوال و آثار وی از جمله <یادنامه خاتمی> به قلم محمدتقی فاضل میبدی منتشر شده است. آخرین این آثار کتابی با عنوان <تندیس دینداری و فرزانگی> است. *** برگزاری مراسم بیستمین سالگرد آیت‌الله خاتمی ‌در اردکان ‌ مجمع بزرگداشت بیستمین سالیاد آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی ‌پنجشنبه ۳۰ آبان‌ماه در خانه فرهنگ خاتمی ‌در اردکان برگزار می‌شود. در این مجمع یک‌روزه که با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی وسیاسی کشور برگزار می‌شود، علا‌وه بر حجت‌الا‌سلا‌م سیدمحمد خاتمی‌؛ حضرات آیات و حجج اسلا‌م؛ سیدحسن خمینی، سیدمحمد موسوی‌بجنوردی، سیدمصطفی محقق‌داماد، محمدعلی صدوقی و دکتر رضا داوری‌اردکانی و... به ایراد سخن خواهند پرداخت.
در این مراسم که در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود، تعدادی از علما و استادان دانشگاه نیز به ایراد سخن و ارائه مقاله خواهند پرداخت. این مجمع به همت خانه فرهنگ خاتمی ‌و با همکاری فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلا‌می ‌اردکان برگزار می‌شود. همچنین بعد از نماز مغرب و عشای همان روز، آیین گرامیداشت آیت‌الله حاج سیدروح‌الله خاتمی ‌در مصلا‌ی بزرگ اردکان با حضور اقشار مختلف مردم اردکان و استان یزد و میهمانان شرکت‌کننده در همایش بر پا می‌شود. در این مجلس علا‌وه بر مداحی اهل بیت حجت‌الا‌سلا‌م محمد مقدم عضو مجمع روحانیون مبارز به ایراد سخن می‌پردازد. آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی ‌که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره< )چهره تابناک روحانیت روشن‌ضمیر در دهه‌های اخیر این مرز و بوم بود>، نماینده حضرت امام در استان یزد و از چهره‌های سرشناس روحانیت کشور به شمار می‌رفت که در پنجم آبان‌ماه ۱۳۶۷ به دیدار حق شتافت.