رازگشایی از یک معما - نیکو پرهیزکاری

برخی از شخصیت‌ها با اینکه به لحاظ زمانی معاصرند اما گرد شخصیت آنان حواشی‌ای شکل گرفته که زندگی‌شان را رازآمیز کرده است و یکی از نام‌آورترین آنان است که در ایران …

برخی از شخصیت‌ها با اینکه به لحاظ زمانی معاصرند اما گرد شخصیت آنان حواشی‌ای شکل گرفته که زندگی‌شان را رازآمیز کرده است و یکی از نام‌آورترین آنان <چه‌گوارا> است که در ایران هم همواره مورد توجه بوده است و حتی برخی تشکل‌های نزدیک به دولت نیز با دعوت از فرزندان او به ایران در مدار این توجه قرار گرفته‌اند.زندگی معماگونه این شخصیت برای هر نویسنده حوزه زندگینامه‌نویسی وسوسه‌برانگیز است و کتاب‌های زیادی هرساله درباره او در گوشه و کنار جهان نوشته می‌شود.
در یکی دو سال اخیر در نشر ایران توجه به کتاب‌هایی درباره او افزایش یافته است. اگرچه نگاه سیاسی همدل با <چه‌گوارا> کماکان دوست دارد که او معمایی ناگشوده بماند اما در کتاب‌هایی که اخیرا منتشر می‌شود، نوعی راززدایی و اسطوره‌زدایی از این شخصیت مطرح نیز اتفاق می‌افتد.یکی از بهترین کتاب‌هایی که درباره <چه‌گوارا> اخیرا در ایران ترجمه و توسط نشر چشمه منتشر شده است کتاب <چه‌گوارا زندگی انقلا‌بی> نوشته جان‌لی‌اندرسن خبرنگار نشریه نیویورکر با ترجمه علیرضا رفوگران است. این کتاب حجیم ۱۰۶۲ صفحه‌ای با اجازه نویسنده‌اش در ایران ترجمه و منتشر شده و نویسنده مقدمه‌ای کوتاه نیز برای خوانندگان ایرانی نوشته و در آن از مترجم به خاطر تلا‌شش برای پژوهش در این زمینه تقدیر کرده است. مترجم برای ترجمه این کتاب به بولیوی و آرژانتین سفر کرده و با بازماندگان گفت‌وگو کرده است. در این کتاب روایتی بی‌طرفانه و غیراسطوره‌ای از زندگی چه‌گوارا ارائه شده است؛ روایتی پر از جزئیات جالب. نویسنده تلا‌ش کرده است به گوشت و خون انسانی چه‌گوارا توجه کند که در برابر اسطوره‌ای که از او ساخته شده رنگ باخته است. این کتاب همچنین با عکس‌هایی بی‌نظیر از چه همراه شده است.