كباب تابه ای

• كباب لقمه با خوراك لوبیا ۱ كیلوگرم گوشت چرخ شده ، ۲حبه سیر كوبیده، ۱ قاشق چایخوری فلفل قرمز (در صورت تمایل)، ۱ قاشق چایخوری زیره آسیاب شده، ۱ قاشق چایخوری سس گوجه فرنگی، نمك به …

• كباب لقمه با خوراك لوبیا
۱ كیلوگرم گوشت چرخ شده ، ۲حبه سیر كوبیده، ۱ قاشق چایخوری فلفل قرمز (در صورت تمایل)، ۱ قاشق چایخوری زیره آسیاب شده، ۱ قاشق چایخوری سس گوجه فرنگی، نمك به اندازه كافی، روغن برای سرخ كردن
برای خوراك لوبیا:
۹۰۰ گرم لوبیای قرمز و سفید پخته، ۱ عدد پیاز متوسط خلال شده، یك سوم پیمانه روغن زیتون ، ۲ قاشق سوپخوری سركه قرمز، ۱ قاشق چایخوری عسل، یك دوم قاشق چایخوری خردل
گوشت، سیر، زیره، فلفل، نمك و سس گوجه را در ظرف گودی ریخته مخلوط كنید. آن را كمی ورز دهید تا خوب مخلوط شود سپس به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم كرده و به صورت كباب لقمه ای ۱۲ سانتی متری شكل دهید.
لوبیا ها را پس از پخت كنار بگذارید و پس از سرد شدن با پیاز مخلوط كنید. روغن زیتون، سركه، عسل و خردل را در شیشه دردار كوچكی بریزید و در آن را بسته خوب تكان دهید. این سس را روی لوبیا بریزید.
روغن را در تابه نچسبی ریخته داغ كنید و كبا ب ها را به مدت ۱۰ تا ۱۲دقیقه بر روی حرارت متوسط در روغن سرخ كنید تا همه طرف آنها برشته شود. كباب ها را در ظرف چیده با خوراك لوبیا سرو كنید.
• كباب چوبی با كته طلایی
۷۵۰ گرم گوشت چرخ شده، ۱ عدد پیاز كوچك ریز رنده شده، ۲ قاشق سوپخوری گشنیز ریز خرد شده، ۱ قاشق سوپخوری پودر زیره، ۱ قاشق چایخوری رنده پوست لیموترش، نمك و فلفل به اندازه كافی، روغن برای سرخ كردن
برای كته:
۳ قاشق سوپخوری روغن، ۱ قاشق چایخوری زردچوبه، ۱ عدد پیاز متوسط خلال شده۲، پیمانه برنج، ۴ پیمانه آب سبزیجات پخته (یا ۴ پیمانه آب كه دو عدد قرص سوپ سبزیجات در آن حل شده)
گوشت چرخ شده، پیاز، گشنیز، زیره، رنده پوست لیموترش، نمك و فلفل را در ظرف گودی ریخته مخلوط كنید و كمی ورز دهید. این مخلوط را به ۸ قسمت مساوی تقسیم كنید. هر قسمت را به صورت یك كباب لقمه ای در دست فرم دهید و یك سیخ چوبی كوچك و یا سیخ های آلومینیومی كوچك را از آن عبور دهید. كباب ها را در دیس بچینید. روی آن را با نایلون محافظ غذا بپوشانید و در یخچال قرار دهید.
۳ قاشق روغن را در قابلمه مناسبی ریخته داغ كنید. پیاز را در آن بریزید و تفت دهید. پس از ۲ دقیقه یا زمانی كه پیاز نرم شد زردچوبه را در آن بریزید و پس از چند ثانیه تفت دادن برنج را كه قبلاً شسته اید بدون آب در قابلمه بریزید و یك دقیقه تفت دهید تا همه دانه های برنج به روغن آغشته شوند. آب سبزیجات و یا مخلوط آب با قرص سبزیجات را با نمك كافی (در صورت نیاز) به برنج اضافه كنید. بگذارید برنج به جوش آمده و آنقدر بجوشد تا آب آن كاملاً تبخیر شود. سپس حرارت اجاق را كم كنید و یك دمكنی بر روی آن قرار دهید تا كته دم بكشد. در صورت تمایل می توانید برای خوش عطر شدن كته هنگام جوشیدن برنج مقدار كمی زعفران به آن اضافه كنید.
در تابه نچسبی مقدار كمی روغن بریزید و آن را داغ كنید كباب چوبی ها را از یخچال خارج كرده در روغن سرخ كنید تا همه طرف كباب ها برشته شود. كته را در دیس كشیده كباب ها را روی آن بچینید و سرو نمایید.

سپیده سلیمی