بیماری بواسیر

▪ سوال: لطفا در مورد بیماری بواسیر، علل و درمان آن مطلب بنویسید. ـ هموروئید یا بواسیر عبارت است ازاتساع و واریسی شدن وریدهای زیرمخاطی ناحیه انتهای رکتوم که به دو نوع هموروئید …

▪ سوال: لطفا در مورد بیماری بواسیر، علل و درمان آن مطلب بنویسید.
ـ هموروئید یا بواسیر عبارت است ازاتساع و واریسی شدن وریدهای زیرمخاطی ناحیه انتهای رکتوم که به دو نوع هموروئید داخلی و هموروئید خارجی تقسیم می شود.بواسیر شایع ترین بیماری ناحیه رکتوم می باشد و مهم ترین عامل ایجاد این بیماری فقدان فیبر در رژیم غذایی است که منجر به یبوست و زورزدن فرد هنگام اجابت مزاج می شود. از علل دیگر آن اسهال- که باعث زورزدن هنگام دفع شود- حاملگی، سن بالا و تومورهای لگن است.از علایم این بیماری عبارت است از :
١) خون ریزی از مقعد به هنگام دفع که ممکن است بدون درد یا توام با درد باشد.
٢) خارش در ناحیه مقعد.
٣) خروج بواسیر از مقعد بعد از زورزدن .
٤) احساس وجود توده در ناحیه مقعد.
٥) ترشحات مواد بلغمی و تحریک اطراف مقعد.
٦) درد در مواردی که هموروئید ترومبوزه شود وجود دارد.البته لازم به ذکر است که هر خون ریزی مقعدی دلیل بر بواسیر نیست پس باید از معاینه توسط پزشک و اقدامات تشخیصی دیگر مثل سیگموئیدسکوپی استفاده کرد.در اغلب بیماران، درمان های ساده و کمتر تهاجمی موثر است ولی در بعضی بیماران درمان های موضعی مثل استفاده از پماد یا شیاف نیاز است و در بعضی موارد هم نیاز به جراحی دارند. روش های درمان ساده این بیماری عبارت اند از:
١) درمان اسهال مزمن با مراجعه به پزشک.
٢) در صورت داشتن یبوست مزمن، غذاهای حاوی فیبر مصرف کنند تا یبوست آن ها رفع شود

دکتر نسرین رجبیان