پوشش هایی که مانع خوردگی می شود!

خوردگی واژه شایعی است که برای توصیف واکنش بعضی فلزات با محیط آن ها به کار برده می شود، برای مثال آهن یک فلز فعال است و به کمک پاره ای از خواص ویژه آب با اکسیژن هوا ترکیب می شود و …

خوردگی واژه شایعی است که برای توصیف واکنش بعضی فلزات با محیط آن ها به کار برده می شود، برای مثال آهن یک فلز فعال است و به کمک پاره ای از خواص ویژه آب با اکسیژن هوا ترکیب می شود و آهن (III) اکسید یا زنگ آهن تولید می کند.
یک روش ممکن برای جلوگیری از زنگ زدن آهن این است که آهن یا فولاد را با فلزی که با محیط خود واکنش نمی دهد، بپوشانیم.
تزئین کردن برخی قسمت های خودرو با آب کروم، مثالی از این نوع پوشش است. پوشش با فلز روی نیز روش دیگری برای محافظت فلز است.
در شرایط معمولی فلز روی با آب و کربن دی اکسید در هوا واکنش نشان می دهد و پوشش روی کربنات تشکیل می شود که در برابر خوردگی بیشتر مقاومت می کند.برای مثال نمی توان میخ را برای جلوگیری از زنگ زدن گالوانیزه (با روی پوشانیدن) کرد.برخی اشکال خوردگی مانند ترکیبات روی کربنات، مفید است به عنوان مثال آلومینیم وقتی در معرض هوا قرار می گیرد پوششی از آلومینیوم اکسید روی در آن تشکیل می شود که از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند.زنگار روی مجسمه ها و تندیس ها و پوشش سبز روی بسیاری از اشیای برنزی یا برنجی ۲(CU۳CO۳ (OH است که آن نیز یک پوشش محافظ می باشد.
شیمی در زندگی روزمره تالیف اسمیت، آسموت، پرایس