پت

پلی اتیلن ترفتالات، رایج ترین پلیمری است که در صنعت تولید بطری مورد استفاده قرار می گیرد. شفافیت بالا، تحمل خشن پذیری، تحمل حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد، انعطاف و تحمل بیشتر از …

پلی اتیلن ترفتالات، رایج ترین پلیمری است که در صنعت تولید بطری مورد استفاده قرار می گیرد. شفافیت بالا، تحمل خشن پذیری، تحمل حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد، انعطاف و تحمل بیشتر از سایر پلیمرها در مقابل نور آفتاب از ویژگی های این ماده به شمار می آید. بطری های آب معدنی، نوشابه، آبمیوه و ‎.‎.‎. نمونه های کاربرد این پلیمر هستند. این ماده قابلیت بازیافت دارد و مواد خام آن از اقلام پلی اتیلنی گران تر است. جرم حجمی این ماده از آب بیشتر است و این یکی از مشکلات بازیافت آن به حساب می آید.
نوع ضایعاتی این ماده معمولاً کدرتر از ماده نو است، تیرگی ناشی از سوخت مجدد و یا نقطه های سیاه در نمونه بازیافتی قابل مشاهده است. مواد بازیافتی پت معمولاً برای تولید بطری و اقلام دارای مصرف خانگی استفاده نمی شود، اما موکت، طناب، تسمه، لائی ایزوگام و جایگزین آزبست از پت بازیافتی تهیه می شود. بهتر است پس از مصرف اقلام ساخته شده از پت، در نوار دور درپوش برچسب آن را جدا و مایعات یا جامدات داخل آن را تمیز کرده ظرف را به مأموران جمع آوری پسماند خشک تحویل داد. ظروف یکبار مصرف اگر از پت ساخته شوند، شفاف هستند و توانایی تحمل آب جوش و سرما را نیز دارند، فقط تولیدکننده محترم باید تولید خود را زیر آن درج کند.

[کامیار فیلسوفی]