کمباین Combine

کمباین یک نوع ماشین کشاورزی است که در مزرعه حرکت و به بریدن و پوست کندن محصولات کوچکی چون، غلات، لوبیای سویا و تخم علف‌ها به‌وسیله یک راننده می‌پردازد. این ماشین خرمنکوب و …

کمباین یک نوع ماشین کشاورزی است که در مزرعه حرکت و به بریدن و پوست کندن محصولات کوچکی چون، غلات، لوبیای سویا و تخم علف‌ها به‌وسیله یک راننده می‌پردازد. این ماشین خرمنکوب و جدا کننده پوست از دانه‌ها است که به‌وسیله نیروی آدمی یا جانور یاتراکتور کشیده می‌شود. کمباین دانه‌ها را از ساقه جدا می‌کند و آنها را به درون یک تانکر یا کیسه می‌ریزد و برگ و ساقه را روی زمین می‌ریزد. اولین کمباین در سال ۱۸۳۷ در میشیگان ایالات متحده آمریکا بکار افتاد. اما این ماشین‌ تا حدود ۱۹۱۷ عمومیت نیافت. نخستین کاربرد گسترده‌اش در مزارع پهناور گندم غرب آمریکا صورت گرفت. کامباین‌ها امروزه در بخش‌های مختلف گیتی که غلات و غیره می‌رویانند کاربرد یافته است.
پیش از آنکه کمباین کاربرد عمومی یابد خرمن‌های غلات را با خرمن کوب‌های ابتدائی می‌کوبیدند و ب باددادن آنها دانه‌ها را از کاه جدا می‌کردند.علاه بر این درو نیز با دست صورت می‌گرفت.
● کمباین دستگاه بسته‌بندی غلات
یکی از جالب‌ترین اختراعات قرن نوزدهم بود. مخترعان و کارخانه‌داران از اصول دستگاه بسته‌بندی غلات به شیوه‌های گوناگون استفاده کردند. کمباین که برای استفاده در زمین‌های مسطح و گسترده دره ساکرامنتو اختراع شدهبود، خرمن را درو،آسیاب و در گونی بسته‌بندی می‌کرد. وسیله‌ای که خوشه‌ها را می‌برید و غلات را آسیاب و بسته‌بندی می‌کرد با چند اسب کشیده می‌شد. بعدها تراکتور جای اسب را گرفت [۲۷].

۲۷. تاریخ تمدن ـ ترجمه عبدالحسین آذرنگ