صحافی

صحاف (جلدگر) جزوه‌های کتاب را از چاپ‌خانه گرفته و به ترتیب آنها را با هم ردیف کرده و در منگنه‌ای به نام تنگ (فشار) می‌گذارد. تنگ‌های قدیمی که در آن دو تخته را با منگنه‌ای که در هر …

صحاف (جلدگر) جزوه‌های کتاب را از چاپ‌خانه گرفته و به ترتیب آنها را با هم ردیف کرده و در منگنه‌ای به نام تنگ (فشار) می‌گذارد. تنگ‌های قدیمی که در آن دو تخته را با منگنه‌ای که در هر دو سوی آنها بود بهم نزدیک می‌کردند این شیوه اکنون وقتی قرار باشد بامیل آنرا بدوزند شکاف‌هائی با اره ایجاد می‌کنند. برای دوخت نواری، فشار و برش لازم نیست.
صحاف پشت دستگاه نشسته و نخ یا نوار را در جای خود قرار می‌دهد آنگاه آستر (بدرقه) تا شده‌ای را پشت نوار گذاشته و آنرا به نوار می‌دوزد و جز اول جزء (دوم را از راست به چپ) و همان‌طور ادامه می‌دهد تاکتابتمام شود. و با آخرین جزء به آستر کاغذی می‌دوزد.وقتی اینکار را تمام کرد و نوار به ترتیب از آن جدا کرده و برای چسباندن (سریش کردن) لبهٔ پشت آنرا در داخل تنگ می‌گذارد. چسبی که برای صحافی به کار می‌برد سریشم است.
امروزه صحافی کتاب با دستگاه‌های جدید انجام می‌شود. پس از اینکه فرم‌های کتاب چاپ شد، آنها را تا و سپس ترتیب می‌کنند و اگر بخواهند ته چسب شود آنها را با چسب مخصوص سفید رنگی به‌صورت سرد و گرم چسب می‌زنند و داخل جلد که غالباً شمیز است قرار می‌دهند. دستگاه‌های جدیدتر صحافی پس از اینکه فرم چاپ شده تحویل ماشین صحافی شد تا پایان کار آنرا به انجام می‌رساند. حال اگر بخواهند کتاب ته دوزی شود آنرا با ماشین دوخت می‌دوزند و پس از پایان دوخت زدن چسب و آستر بدرقه آنرا داخل جلد مقوائی قرار می‌دهند.