شوفاژ ـ دستگاه‌های حرارتی برقی

روش‌های اساسی که برای به کار انداختن دستگاه‌های حرارتیبرقی و استقرار آن به‌عمل می‌آید به سه دسته عمده تقسیم می‌شود: شوفاژ مستقیم، شوفاژ خازن‌دار، شوفاژ مرکب. ● شوفاژ مستقیم شوفاز …

روش‌های اساسی که برای به کار انداختن دستگاه‌های حرارتیبرقی و استقرار آن به‌عمل می‌آید به سه دسته عمده تقسیم می‌شود: شوفاژ مستقیم، شوفاژ خازن‌دار، شوفاژ مرکب.
● شوفاژ مستقیم
شوفاز مستقیم به‌وسیله دستگاه‌هائی تولید می‌شود که سکون حرارتیکمی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند در هر ساعتی از شبانه روز کار کند یک قسمت عمده از مصرف آن که از ساعت ۶ صبح الی ۱۰ شب می‌باشد، با قیمت روز محاسبه می‌شود این دستگاه‌ها مخصوص محل‌هائی است که مجهز به عایق‌سازی حرارتی خیلی دقیق و کاملی می‌باشد.
دستگاه‌هائی که در این روش بکار می‌رود به‌طور کلی سیستم‌های گرماده دیواری و هزاره‌های گرم کننده می‌باشد.
دستگاه‌های مزبور از هر نوعی که باشد، باید برای بهره‌برداری راحت و ارزان‌تر از آن در هرجا که کار گذاشته می‌شود مجهز به ترموستات باشد بالاخره تأسیسات شوفاژ مستقیم اغلب به‌وسیلهٔ دستگاه ایجاد جریان هوای کنترل شده تکمیل شده است که مخصوصاً برای ایجاد جریان و تجدید هوا و گردش آن در یک محل طرح‌ریزی و ساخته شده است.
● شوفاژ خازن‌دار
شوفاژ خازن‌دار با استفاده از اختلاف مهمی که بین بهای کیلووات ساعت شب و بهای آن در مصارف روز وجود دارد بکار برده می‌شود.
این نوع شوفاژ دارای خازن‌های ذخیره حرارت می‌باشد که در هنگام روز یا ساعات آخر شب که بهای کیلوات برق ارزان است به برق وصل شده حرارت ایجاد شده را در خازن‌ها ذخیره و در ساعت (پیک) گرانی برق آن را به محیط پس می‌دهد.
● رادیاتورهای خازن‌دار انفرادی
شامل مقاومت‌های الکتریکی است که در بلوک‌های خازن کار گذاشته شده است. این خازن‌ها که با حرارت خیلی زیاد پر می‌شود در محفظه کاملاً عایق شده‌ای قرار گرفته است. عمل پر کردن در ساعت آخر شب (برق‌ارزان) صورت می‌گیرد و حرارت زیادی که جمع شده در روز یا ساعات گرانی در محیط پخش می‌شود. یک ترموستات پخش این حرارت را تنظیم و محدود می‌کند.
بخشی از حرارتی که این بلوک‌ها ذخیره می‌کند به‌طور طبیعی از خلال جدارهائی که حرارت حداقل محل را تأمین می‌کند پخش می‌شود. عمده‌ترین قسمت آن به‌صورت ذخیره برای بهره‌گیری و جذب به هنگام نیاز در خازن‌ها باقی مانده سپس براساس اصول مختلف برحسب نوع دستگاه که استاتیک یا دینامیک باشد در موقع لازم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در دستگاه‌های استاتیک جریان هوای طبیعی بین روزنه‌ەای ورودی هوا واقع در قسمت زیرین اطاقک و یک روزنه تعبیه شده در قسمت بالای دستگاه که به یک دریچه مسدود کننده مجهز بوده در موقع استفاده باز می‌شود برقرار می‌گردد و هوای گرم ذخیره شده در محیط پخش می‌شود.
در دستگاه‌های دینامیک جریان هوا به‌کار انداختن یک توربین کوچک برقرار می‌شود که به‌وسیلهٔ موتور الکتریکی مثل بادبزن بکار می‌افتد تنها دستگاه‌های دینامیک امکان یک تخلیه کنترل شده را می‌دهد زیرا مقدار هوای گرم خارج شده تابع شدت جریان هوا می‌باشد که به‌طور اتوماتیک به‌وسیله موتور توربین به کمک یک ترموستات تنظیم می‌شود.
● شوفاژ مختلط
هدف شوفاژ مرکب بکار گرفتن یک سیستم خازن‌دار همراه با سیستم رادیاتوری مستقیم است که به‌وسیلهٔ ترموستات‌های محیط که در هر محل نصب می‌شود کار می‌کند.
در یک چنین ترکیب و اختلاطی دستگاه خازن تولید یک حرارت حداقل می‌کند. در صورتی‌که دستگاه‌های شوفاژ مستقیم حرارت تکمیلی را تأمین می‌نماید که در موارد لزوم و هنگامی که مصرف کننده نیاز به آن دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سه فرمول در این زمینه استفاده می‌شود:
ـ جفت کردن یک کف پوش گرم کننده با رادیوتورهای مستقیم.
ـ استفاده از رادیاتورهای خازن‌دار ترکیب شده با رادیاتورهای مستقیم.
ـ استفاده از رادیاتورهای خازن‌دار دینامیک مجهز به یک مقاومت اضافی.