شکلات

خوراکی است که از خمیر کاکائو و شکر تشکیل شده. ماده اصلی کاکائو، همان تخم‌های میوه درخت کاکائو است. بوته کاکائو در مناطق حاره می‌روید. کاکائو را در مخزن‌های زیرزمینی در محل کشت …

خوراکی است که از خمیر کاکائو و شکر تشکیل شده. ماده اصلی کاکائو، همان تخم‌های میوه درخت کاکائو است. بوته کاکائو در مناطق حاره می‌روید. کاکائو را در مخزن‌های زیرزمینی در محل کشت و زرع برای تخمیر نگه می‌دارند. کاکائو به غیر از نشاسته مخصوص و نمک‌ەای مختلف، دارای مقدار زیادی (۴۵ درصد) ماده چربی است که کره کاکائو می‌نامند هم‌چنین یکعامل مقوی در تحریک کننده به‌نام تئوبرومین نظیر کافئین دارد.
● کاکائو
در صنعت کاکائو به‌صورت خمیر تحویل می‌شود که از آن کاکائو به‌صورت گرد یا شکلات تهیه می‌کنند.
برای تهیه خمیر کاکائو، دانه‌های میوه کاکائو را که قبلاً پوست کنده و بو داده شده است له می‌کنند.
کاکائو را بعد از جدا کردن از قسمتی از مواد چربی که در آن وجود دارد خرد کرده و به گرد تبدیل می‌کنند. در صورتی که گرد کاکائو با هیچ نمک قلیائی مخلوط نشده باشد، آن را گرد کاکائو خالص یا کاکائو خالص می‌نامند. و در غیر این صورت آن را گرد کاکائو حل شده یا کاکائو حل شده می‌نامند.
کاکائوی شیرین مخلوطی است که از ۳۲ درصد گرد کاکائو و به اضافه شکر تشکیل شده، این مخلوط را گرد شکلات نیز می‌نامند، و بسته به‌طرز عملی که بر روی گرد کاکائو شده، آن را خالص یا حل شده می‌نامند این گرد شیرین که دارای کمتر از ۳۲ درصد کاکائوست، تنها لایق نام شکر کاکائی است.
هر ماده غدائی را می‌توان به کاکائو یا گرد شکلات اضافه نمود. البته به شرطی که جنس و مقدار این ماده غذایی بر روی برچسب آن ذکر شده باشد. و بالاخره بر روی بسته‌بندی محصولاتی که از روی تقلید، کاکائو یا گرد شکلات تهیه شده‌اند ذکر نام موادی که آن را تشکیل می‌دهند لازم است.
مخلوطی که حداقل از ۳۲ درصد گرد کاکائو به اضافه شکر تشکیل شده گرد شکلات یا کاکائو شیرین نامیده می‌شود. شکلات به صورت قرص مخلوطی است از خمیر کاکائو (۳۵ درصد) شکر (۶۵ درصد) و بعضی اوقات کره کاکائو که با هم (بیشتر اوقات مواد معطری چون چون وانیل، وانیلین و دارچین به آن اضافه می‌گردد) خرد می‌شود.
خمیری که بدین ترتیب به دست می‌آید و دستگاه‌های مخصوص مخلوط شده و سپس در قالب‌هائی که بدین منظور تهیه کرده‌اند سرد می‌شود و به‌صورت شکلات جامد در می‌آید.
اضافه نمودن مواد غذائی مختلف به شکلات در صورتی که نام و مقدار این مواد بر روی بسته‌بندی شکلات ذکر شده باشد عیبی ندارد شکلات‌هائی که با بادام یا فندق مخلوط شده‌اند (حداقل ۱۶ درصد) از این قانون معافند.
پوشش شکلاتی قالبی است از شکلات که به‌مصرف شیرینی‌پزها برای پوشاندن روی شیرینی‌های شکلاتی می‌رسد. شکلاتی که بدین منظور می‌شود دارای مقدار نسبتاً زیادی کره کاکائو و نیز بعضی اوقات تا پنج درصد، فندق بادام، عسل یا عصارهٔ قهوه است.
آب‌نبات شکلات با پوشش شکلاتی تهیه شده و در انواع مختلف دیده می‌شود. نوعی که بیش از همه دیده می‌شود شکلات‌های پر است و همچنین به صورت پوششی از شکلات بر ریو گردو، فندق یا کرم، میوه و غیره موجود است.
شکلات طبی شکلات‌هائی هستند مخلوط با انواع داروها مانند نمک آهن، مسهل گنه‌گنه، شکلات دافع کرم و شکلات ویتامینه نیز موجود است.
● ارزش غذائی
کاکائو و شکلات از جمله مواد غذائی می‌باشند که حتی به مقدار کم نیز مقوی، نیروبخش و محرک هستند. شکلات و کاکائو برای اشخاص مسن، ضعیف، کسانی که به تازگی از بستر بیماری برخاسته‌اند و ورزشکاران بسیار مفید است.
شکلات بعضی اوقات و حتی بزرگسالان ایجاد یبوست می‌کند. گرد کاکائو که قسمی از چربی آن برداشته شده باشد ارزش غذائی زیادی ندارد ولی بیشتر از کاکائو یا شکلات معمول قابل هضم می‌باشد.