سیلندر

بدنه موتور یا سیلندر قسمت اصلی دستگاه مولد نیرو است. همه دستگاه‌ها و قطعات مختلف در آن قرار گرفته یا در اطراف آن وصل شد است. در بدنه سیلندر به‌وسیله سرسیلندر و پایین محفظه میل …

بدنه موتور یا سیلندر قسمت اصلی دستگاه مولد نیرو است. همه دستگاه‌ها و قطعات مختلف در آن قرار گرفته یا در اطراف آن وصل شد است. در بدنه سیلندر به‌وسیله سرسیلندر و پایین محفظه میل لنگ توسط کارتر یا تشتک روغن که به آنها پیچ می‌شوند مسدود می‌شود.
در موتورهای ستاره‌ای و برخی از موتورهای دو پهلو بدنه سیلندر از محفظه میل لنگ جداست و به‌وسیله پیچ و مهره بهم وصل است.
بدنه سیلندر از فلز و ریختنی است که در داخل آن استوانه‌های سیلندر قرار دارد. این استوانه‌ها باید کاملاً گرد و قطر بالا و پایین آنها یکی باشد و جدار درخشان را صاف و صیقلی کرده باشند. در کارخانه‌ها پس از ریختن بدنه سیلندر استوانه‌های سیلندر را با ماشین‌های تراش مخصوص می‌تراشند و صیقلی می‌کنند و به‌قسمی که سطح مزبور در مقابل حرکت پیستون و رینگ‌ها مقاومتی ایجاد نکند. ازین گذشته کاملاً گرد است با رینگ‌ها در تماس است و محفظه انفجار و داخل سیلندر را کاملاً کیپ می‌کند.
نوعی سیلندر برشی (سیلندر مجزا) وجود دارد که در موتورهای نسبتاً بزرگ بکار می‌رود این سیلندر که به‌نام بوش معروف است. استوانه‌های فلزی است که با فشار و با استفاده از انبساط و انقباض فلز در اثر گرم و سرد کردن آنها در داخل بدنه سیلندر جا می‌دهند و از بالا و پائین به‌وسیله واشرهای مخصوص کاملاً در جای خود کیپ می‌شوند.
خاصیت سیلندرهای بوشی این است که پس از گشاده شدن قابل تعویض هستند سیلندرهائی‌که از داخل بدنه تراشیده شده‌اند تا حدی می‌توان مجدداً آنها را تراشیده و چون از آن حد گذشت بدنه نازک می‌شود باید به‌کلی بدنه سیلندر را عوض کرد یا اینکه از استوانه‌های مجزا با فشار داخل آن قرار داد یعنی سیلندر را بوشی کرد.
در درون سیلندر علاوه بر حفره‌های سیلندر مجاری و محل‌های دیگر وجود دارد که مهمترین آنها مجاری آب می‌باشد. برای خنک نمودن پیستون‌ها و سیلندرها گرداگرد استوانه‌های سیلندر محل‌هائی برای گردش آب وجود دارد و معمولاً آب از جلوی بدنه سیلندر به‌وسیله پمپ بافشار وارده شده و پس از گردش در اطراف سیلندرها و سوپاپ‌ها اگر در بدنه باشد گذشته از حفره‌های میان سیلندرها که مطابق با سوراخ‌های مخصوص آب در سر سیلندر است به سیلندر می‌رود.