سیفون Siphon

لوله‌ای که برای انتقال مایعات از سطحی به سطح پایین‌تر، با گذاشتن آن به‌وسیله فشار جو از سطحی مرتفع‌تر از هر دو بکار می‌رود. ● سیفون لوله خمیده‌ای است که برای انتقال مایعات …

لوله‌ای که برای انتقال مایعات از سطحی به سطح پایین‌تر، با گذاشتن آن به‌وسیله فشار جو از سطحی مرتفع‌تر از هر دو بکار می‌رود.
● سیفون لوله خمیده‌ای است که برای انتقال مایعات از یک سطح به سطح پائین‌تری به کار می‌رود. به شرطی که نوک لولهٔ کوتاه پایین‌تر از سطح A باشد، مایع در لوله به ظرف C جریان پیدا خواهد کرد. اساس کار سیفون عبارت از این است که فشار در نقطه A تا نقطه B برابر است با PAS ـ P و فشار وارد بر سطح مایع در C برابر است با PBC ـ P که در آن P فشارهای مربوط به وزن ستون مایعات داخل لوله‌های AB و AC هستند. بنابراین جریان در داخل لوله در ABC خواهد بود.
● سیفون‌ها
برای انتقال آب یا هر مایع دیگر از ظرفی به‌ظرف دیگری که پائین‌تر از آن قرار دارد بکار می‌رود. سیفون لولهٔ خمیده ایست که از مایع پر می‌شود و دو شاخهٔ طرفین آن در دو ظرف که آب آنها در یک سطح نیست قرار می‌گیرد. فشار هوا بر سطح هر دو ظرف تقریباً مساوی و برابر یک کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است وسعی می‌کند که آبرا در هر دو شاخه بالا براند. در شاخهٔ کوتاه‌تر فشاری که آب در مقابل فشار هوا وارد می‌آید از فشار آب لولهٔ بلندتر کمتر است. بنابراین فشار هوا آب‌را از لولهٔ کوتاه‌تر جاری می‌سازد به همین جهت آب در شاخهٔ کوتاه‌تر بالا می‌رود و در شاخهٔ بلندتر پائین می‌رود.