زیپ

زیپ یک بست لغزان است که به‌وسیلهٔ قفل شدن دندانه‌های ریزی در طول باریکهٔ مضاعف پارچه‌ کار می‌کند. این جدیدترین وسیلهٔ بستن را می‌توان روی کت، شلوار، پیراهن، مفرش، رختخواب …

زیپ یک بست لغزان است که به‌وسیلهٔ قفل شدن دندانه‌های ریزی در طول باریکهٔ مضاعف پارچه‌ کار می‌کند. این جدیدترین وسیلهٔ بستن را می‌توان روی کت، شلوار، پیراهن، مفرش، رختخواب حتی روکش تشک به‌کار برد. زیپ یک وسیله متداولی است که وقتی که صرف جا انداختن دکمه‌ها بکار می‌رفت صرفه‌جویی می‌کند.
در سال ۱۸۹۳ مردی بنام واتیکام جادسون زیپ را به‌جای استفاده بندکفش اختراع کرد و خود آن را باز و بسته کن قلا ب شونده کفش نامید و متشکل از دو زنجیر نازک فلزی بود که با کشیدن یک سگک میان آنها در هم قلاب می‌شد.
زیپ اختراعی جادسون بیشتر اوقات خود به خودگیر می‌کرد یا باز یا جمع می‌شد از این رو چندان مورد توجه قرار نگرفت و چندی بعد جادسن با مردی بنام لویس واکر برای تکمیل اختراع خود همکاری کرد و واکر توانست آن را اصلاح و از این نوع بند در انواع و اقسام چیزها استفاده کند.
تا سال ۱۹۱۰ جادسن بند تازه اصلاح شده‌ای طرح کرد که سی ـ کوریتی نام داشت و از آن در شلوار و دامن مورد استفاده واقع شد. زیپ رفته‌رفته موارد استعمال فراوانی یافت.