خیابان‌ها Streets

نقشه موقع و شبکه خیابان‌های موجود در شهرها با طرح و نوع شهرها وابسته و ارتباط مناطق مختلف شهر را یکدیگر فراهم می‌کند در مورد طراحی شبکه خیابان‌های شهری همواره کوشش می‌شود …

نقشه موقع و شبکه خیابان‌های موجود در شهرها با طرح و نوع شهرها وابسته و ارتباط مناطق مختلف شهر را یکدیگر فراهم می‌کند در مورد طراحی شبکه خیابان‌های شهری همواره کوشش می‌شود که سیستم ارتباطی میان مناطق مسکونی، فذهنگب، آموزشی، هنری، صنعتی، تجاری و پارک‌ها و گردشگاه‌ها کاملاً رضایت بخش بوده و موجبات آسایش ساکنان شهر را فراهم سازد. مطالعات و بررسی‌های کلی بر روی شهرهای موجود نشان داده است که سیستم طرح شهرها به عوامل زیادی بستگی دارد:
۱) موقع جغرافیائی
۲) شرایط آب و هوا
۳) اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه مربوط
۴) آداب و رسوم مردم
۵) سیستم حکومت کشور.
● طرح‌های مختلف شهر
شهرها از نظر طرح ملی به ۴ دسته تقسیم کرده‌اند.
۱) طرح شطرنجی c یا ستاره‌ای ـ بنای بیشتر شهرهای قرن‌های ۱۷ و ۱۸ به‌علت وضع خاص سیستم حکومتی از نوع شطرنجی است.
۲) طرح تار عنکبوتی: بنای بیشتر شهرهای قدیمی مانند دیترویت و غیره از نوع تار عنکبوتی است.
۳) طرح مختلط که از ترکیب طرح شطرنجی و طرح شعاعی تشکیل شده است. درین طرح خیابان‌های شعاعی، یکنواختی طرح شطرنجی را از میان برده و سبب پدید آمدن میدان‌های زیبا و دور نماهای جالب گشته است.
ترتیب و وضع خیابان‌ها در شهر بر ترافیک تأثیر بسزائی دارد. ازین رو جهت عدم توجه به مسأله ترافیک، هنگام طرح خیابان‌ها مشکلات فراوانی پدید می‌آورد. از طرف دیگر ترتیب و وضع خیابان‌ها تأثیر بسیار بر طول مسیر دارد مثلاً در مورد شطرنجی طول مسیر ۲۷% از کوتاهترین راه موجود میان دو نقطه بیشتر می‌باشد و در مورد طرح تار عنکبوتی این مقدار به ۱۰% کاهش می‌یابد.
شبکه خیابان‌بندی با طول و تراکم آن در سطح منطقه مشخص می‌شود، به این معنی که می‌توان طول خیابان را بر حسب کیلومتر در هر کیلومتر مربع مشخص ساخت در نتیجهٔ توسعه شهرها شبکه خیابان‌های شهری نیز گسترش می‌یابد و جاده‌های حومهٔ شهرها به‌صورت خیابان‌های شهری در می‌آیند.