عباس  زریاب خوئی

● تاریخ و محل تولد : ۱۲۹۸هجری شمسی - خوی ● تاریخ و محل وفات : ۱۳۷۳ - تهران ● تخصص : مورخ ، ادیب ، استاد دانشگاه و پژوهشگر ● آثار : مهم‌ترین تألیفات وی عبارتند از: - آئینه جام - تاریخ ساسانیان …

● تاریخ و محل تولد : ۱۲۹۸هجری شمسی - خوی
● تاریخ و محل وفات : ۱۳۷۳ - تهران
● تخصص : مورخ ، ادیب ، استاد دانشگاه و پژوهشگر
● آثار : مهم‌ترین تألیفات وی عبارتند از: - آئینه جام - تاریخ ساسانیان -بزم آورد - تحریر روضه الصفا - ترجمه تاریخ فلسفه (ویل دورانت) - ترجمه لذات فلسفه( ویل دورانت) - ترجمه تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان ( تئودور نولدکه) - ترجمه ظهور تاریخ بنیادی ( فردریش مانیکه) -ترجمه دریای جان (ریتر)
● زندگی نامه : دکتر عباس زریاب خوئی از دانشمندان و مورخان برجسته معاصر در سال ۱۲۹۸هجری شمسی در شهرستان خوی به دنیا آمد. وی پس از فراگیری تحصیلات ابتدائی ومتوسطه به قم رفت و از محضر علمای بزرگ آن دیار از جمله شیخ صادق فراحی، محقق‌داماد، سید احمد خسرو شاهی ، حضرت امام خمینی(ره)، سید صدر الدین صدر، سیدمحمد تقی خوانساری و سید محمد حجت کمره‌ای بهره جست. عباس زر یاب خوئی‌سپس به تحصیلات دانشگاهی روی آورد و پس از اخذ درجه لیسانس از دانشکده الهیات دانشگاه تهران، با استفاده از بورس تحصیلی به دانشگاه ماینس آلمان اعزام شد و به اخذ درجه دکتری تاریخ از این دانشگاه نائل آمد. وی سپس به ایران بازگشت و در سال ۱۳۴۱به دعوت پروفسور هنینگ به آمریکا رفت و در دانشگاه برکلی(کالیفرنیا) به تدریس پرداخت . دکتر زر یاب خوئی در سال ۱۳۴۳ به ایران عزیمت نمود و با سمت استادی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به تدریس تاریخ پرداخت. استاد زریاب خوئی مورخ، محقق و مترجمی چیره دست بود و بر معارف ایران،اسلام، فلسفه، تاریخ، ادبیات عرب و زبان شناسی تسلط بی مانندی داشت و به سبب آگاهی به زبانهای عربی، آلمانی، انگلیسی و فرانسوی به منابع دست اول دسترسی داشت. دکتر زر یاب خوئی در طول زندگی پربرکت خود در بسیاری از مجامع علمی طراز اول ایران از جمله :انجمن فلسفه، بنیاد فرهنگ ، فرهنگستان تاریخ و بنیاد شاهنامه فردوسی‌عضویت داشت و با بنیادهای دایره‌المعارف نویسی همکاری می کرد که حاصل آن درج دهها مقاله تحقیقی علمی در مجلات ادبی گوناگون بود. وی همچنین عضو مجامع بین‌المللی فرهنگی، انجمن بین المللی شرق شناسی آلمان و انجمن بین المللی کتیبه های‌ایرانی در انگلستان بود و در دهها کنفرانس بین المللی داخل و خارج از کشور مقالاتی در ارتباط با تاریخ و فرهنگ ایران ارائه نمود. دکتر زر یاب خوئی در سال ۱۳۷۳ در تهران در گذشت و در بهشت زهرا به خاک‌سپرده شد.