حجاب ـ چادر

حجاب یا چادر یا برقع، قسمتی از لباس زن که زنان یونانی و رومی برای زینت استفاده می‌کردند. شاید حجاب دلالت‌ەای سحری و جادوئی داشت و به عادت زنان زیبای معابد حجاب در محافل دینی …

حجاب یا چادر یا برقع، قسمتی از لباس زن که زنان یونانی و رومی برای زینت استفاده می‌کردند. شاید حجاب دلالت‌ەای سحری و جادوئی داشت و به عادت زنان زیبای معابد حجاب در محافل دینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دیرها ودر اعتقاد رهبانیت راهبه‌ها به استفاده از حجاب مکلف بودند. عروس‌ها را نیز با استفاده از حجاب وادار می‌ساختند تا در پناه آن جمال و زیبائی عروس از گزند حسد بدور و برکنار باشد. در اروپا تا عصر رنسانس چادر سرخ رنگ بود و در بخارا گلرنگ (گل سرخ)
در قرون وسطی حجاب مورد استفاده قرار می‌گرفت و آن زینت برای سر بود در قرن ۱۴ از پارچه شفاف یا طلائی که به صورت مخروطی بر سر می‌نهادند. پارچه‌های شفاف را از ایران و پارچه‌های طلایی رنگ را از هند وارد می‌کردند. طبقه فقیر چادر را از پارچه‌های خشن انتخاب می‌کرد. در نزد طوارق شمال آفریقا، مردان در چادر و حجاب هستند نه زنان.
حجاب دلالت بر موقع و حالت اجتماعی می‌کرده و در ممالک عربی انواع چادر رواج یافت. بیشتر برای زینت و آویختن جواهر یا صدف و غیره مورد استفاده بود. قسمتی از چادر عروس که بر روی بینی می‌افتاد و بقیه چادر به آن آویزان بود و جای دو چشم باز بود.
در ایران باستان و در ایران پس از اسلام و در کشورهای عربی و در قلمرو امپراتوری اسلامی حجاب اسلامی رعایت می‌شود.