چنگال

شاید از اختراع و استفاده از چنگال هزار سال فاصله وجود دارد چه از چنگال‌های نخستین استفاده‌های گوناگون می‌شد از جمله در عهد باستان از چنگک‌های بزرگ چوبی برای کشاورزی استفاده …

شاید از اختراع و استفاده از چنگال هزار سال فاصله وجود دارد چه از چنگال‌های نخستین استفاده‌های گوناگون می‌شد از جمله در عهد باستان از چنگک‌های بزرگ چوبی برای کشاورزی استفاده می‌کردند و چنگال‌های کوچکتر نوک تیز را در ماهیگیری به کار می‌بردند حتی از چنگک‌ها در جنگ سود می‌جستند. انگلیسی‌ها چنگال‌هائی برای جنگ فراهم ساخته بودند که داندانه‌هایش به قلاب‌های کوچک برنده مجهز بود.
ظاهراً مردم خاورمیانه نخستین کسانی بودند که از چنگال در خوردن غذا استفاده می‌کردند. اما تا قرن پانزدهم در اروپا چنگال در صرف غذا مورد استفاده قرار نگرفت. آورده‌اند که زنی از مردم قسطنطنیه با مردی ایتالیائی ازدواج کرد و به هنگام نقل مکان به کشور شوهرش یک جنگال کوچک دو شاخه‌ای با خود برد و به جای اینکه مانند دیگران با دست غذا بخورد گوشت را به تکه‌های کوچک می‌برید و با چنگال می‌خورد. نخستین چنگال غذاخوری که در اواخر قرن سیزدهم مورد استفاده ادوارد اول شاه انگلستان قرار گرفت و این چنگال از جنس شیشه بود.
در قرن پانزدهم رفته رفته در اروپا استفاده از چنگال رو به رواج نهد تا اینکه در قرن هفدهم در دنیای غرب صورت همگانی یافت.