جک

جک آلتی است که براساس پیچ کار می‌کند. همین که پیچ به وسیله دسته جک گردانده می‌شود (نوعی از اهرم) جک شیئی سنگینی چون اتومبیل را بالا می‌برد. جک‌های پیچی مخصوصی برای بلند کردن خانه‌هائی …

جک آلتی است که براساس پیچ کار می‌کند. همین که پیچ به وسیله دسته جک گردانده می‌شود (نوعی از اهرم) جک شیئی سنگینی چون اتومبیل را بالا می‌برد. جک‌های پیچی مخصوصی برای بلند کردن خانه‌هائی که بخواهند از خیابانی به خیابان دیگر منتقل کنند به کار می‌رود.
● جک JACK
وسیلهٔ فنری دو شاخه خوری که برای اتصال‌های سریع، در کار با رادیو، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصال جکی تنها با فرو کردن دو شاخه‌ای، که به سیم با کابل نرمی مربوط می‌شود در سوراخ‌های یک جک انجام می‌گیرد. برخی جک‌ها دارای کنتاکت‌های اضافی هستند که وقتی دو شاخه را در آنها فرو می‌کنند بعضی از مدارها قطع و تعدادی دیگر وصل می‌شوند.
جک سطح شیب‌داری است که به‌طریق دیگر کار می‌کند. جسم سنگین در روی آن حرکت نمی‌کند، بلکه جک زیر این وزن به‌حرکت در می‌آید.
دنده‌های پیچ، سطح شیب‌داری است که بدور آن می‌گردد. پیچ با دستگاه دستگیره‌ای که در انتها دارد می‌چرخد. هنگامی‌که این دستگیره را می‌گردانند، سطح شیب‌دار دنده‌های پیچ، نیز می‌چرخند دستگیره خیلی بیشتر از دنده‌های مارپیچ دور می‌زند، چون باید یک دایره کامل بگردد تا وزنی را به اندازه فاصله میان دو دنده بلند کند. جک اتومبیل هم همین‌طور کار می‌کند؛ انسان می‌تواند به‌وسیله آن تومبیلی بوزن دو سه تن را در هوا بلند کند. جک‌های پیچ‌دار سپر برانل به پهلو قرار می‌گرفتند تا دستگیره بتواند تنها یک نیم دایره بچرخد. سه تن و نیم فشار لازم بود تالبه برنده سپر به اندازه یک پا در گل تونل فرو رود و جک پیچ‌دار این کار را ممکن می‌کرد.