جریان متناوب، جریان سه فاز، امواج الکترومغناطیسی

مدارهای نوسان کننده به شکل آنتن درگیرنده‌ها و فرستنده‌های رادیوئی برای فرستادن و دریافت انرژی الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون انتشار امواج الکترومغناطیسی …

مدارهای نوسان کننده به شکل آنتن درگیرنده‌ها و فرستنده‌های رادیوئی برای فرستادن و دریافت انرژی الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون انتشار امواج الکترومغناطیسی دائماً انرژی مدار نوسان کنندهٔ فرستنده را مصرف می‌کند و مقدار آنرا کاهش می‌دهد، لازم است پیوسته انرژی تازه تأمین شود این عمل در مدار تغذیه برگشت و توسط یک تریود لامپ سه قطبی یا یک تقویت کننده (ترانزیستور) صورت می‌گیرد. در نتیجه القاء، ولتاژ شبکه‌ای تولید می‌شود که یک جریان متناوب با فرکانس بالا و دقیقاً همزمان شده با مدار نوسان کننده را در مدار آنود یا مدار کلکتور (جمع کننده) ایجاد می‌کند. با استفاده از یک میکروفون مناسب و نصب صحیح آن، مدولاسیون دامنه نوسان یا فرکانس امواج انتشار یافته امکان‌پذیر می‌شود.
طبق تجربه بدست آمده است که اگر مقدار جریان متناوبی در لحظه‌ای که به حداکثر می‌رسد مساوی صدآمپر باشد حرارت حاصل از آن به اندازه گرمائی است که به‌وسیله ۷/۷۰ آمپر جریان دائمی تولید می‌شود.
● جریان متناوب چند فاز
اگر به مولد جریان سادهٔ خود کلاف دیگری را طوری اضافه کنیم که با کلاف اول زاویهٔ قائمه بسازد در حقیقت مثل این است که دو مولد داشته باشیم وقتی یک کلاف خطوط قوا را عموداً قطع می‌کند. یعنی جریان حداکثر در آن القاء می‌شود جهت حرکت کلاف دوم مولزی با خطوط قواست و هیچ جریانی در آن القاء نمی‌شود و چون کلاف‌ها ۹۰ درجه چرخیدند این وضع معکوس خواهد شد. گاهی جریان متناوب یک مولد دو فاز یا چهار سیم به مدار از یکدیگر مستقل هستند ولی بیشتر اوقات برای انتقال جریان دو فاز از سه سیم استفاده می‌شود.