کدام تلسکوپ برای آماتورها مناسب است؟

مطمئنا داشتن یک تلسکوپ خوب از آرزوهای شما هم هست. پس مدتی از خرید چیزهای دیگر صرف نظر می کنید و پولتان را جمع می کنید تا بتوانید یک تلسکوپ خوب تهیه کنید. شاید شما هم مثل خیلی ها …

مطمئنا داشتن یک تلسکوپ خوب از آرزوهای شما هم هست. پس مدتی از خرید چیزهای دیگر صرف نظر می کنید و پولتان را جمع می کنید تا بتوانید یک تلسکوپ خوب تهیه کنید. شاید شما هم مثل خیلی ها ی دیگر یک تلسکوپ خوب را یک تلسکوپ خیلی بزرگ بدانید. اگر این طور است باید گفت که سخت در اشتباه هستید. یک تلسکوپ مناسب ویژگی های زیادی داردکه اگر هنگام خرید به آن ها توجه نکنید بعد از مدتی از آن دلسرد می شوید و تلسکوپ شما هم مثل خیلی از تلسکوپ های دیگر به یک وسیله ی اضافی در گوشه خانه تبدیل می شود که تنها وظیفه اش خاک خوردن و آینه ی دق بودن است. پس بهتر است قبل ازخرید تلسکوپ مشخصات آن را به خوبی بشناسید. به طور کلی تلسکوپ ها به دو دسته ی شکستی (انکساری) و بازتابی(انعکاسی) تقسیم می شوند. در تلسکوپ های شکستی وظیفه ی جمع آوری نور بر عهده یک عدسی است. این نوع تلسکوپ ساختمان بسیار ساده ای دارد ، متشکل از یک لوله که در یک سرش عدسی شیئی و در سر دیگرش عدسی چشمی قرار گرفته است. عدسی شیئی نور را کانونی می کند. تصویر ایجاد شده را با عدسی چشمی می توان دید. از محاسن این تلسکوپ ها می توان به تصویر واضح ، بهتر نشان دادن جزئیات ، میدان دید وسیع، سسیتم ساده، استفاده ی راحت و از معایب آن می توان به قیمت گران، طول زیاد لوله و دشواری تراشیدن عدسی شیئی برای آماتور ها اشاره کرد.
در تلسکوپ های بازتابی ، یک آینه مقعر نور را جمع آوری می کند. نور از آینه اصلی به سمت آینه دیگری بازتاب می شود و از آنجا به چشم می رسد. تلسکوپ های بازتابی، ساختمان اپتیکی متفاوتی دارند که خطای رنگ، طول کم لوله، مناسب بودن برای عکس برداری و از معایب آن می توان به میدان دید کم، دشواری نگهداری، لزوم اندود کردن آینه بعد از ۶ یا ۷ سال و امکان ناهمخط شدن سیستم اپتیکی اشاره کرد.


مریم ابدالی