پلکان

سومریان چون خانه‌های دو طبقه و بالاتری می‌ساختند از پلکان آجری استفاده می‌کردند این پلکان آجری به گوشه‌ای از حیاط یا از راه یک پلکان چوبی به خارج راه می‌یافت. رومیان در ساختن …

سومریان چون خانه‌های دو طبقه و بالاتری می‌ساختند از پلکان آجری استفاده می‌کردند این پلکان آجری به گوشه‌ای از حیاط یا از راه یک پلکان چوبی به خارج راه می‌یافت.
رومیان در ساختن ساختمان‌های چند طبقه ناچار به ساختن پلکان بودند. سهولت کاربرد طاق‌های ضربی کوچک و بزرگ، چندین طبقه شدن پلکان‌های غیر چوبی و نیز ساختمان‌ها را امکان‌پذیر کرد. معمولاً هر طبقه دارای پلکان مخصوص به خود بود. خانه‌ەای روم و اوستیا معمولاً سه اشکوبه بودند خانه‌های پنج یا شش طبقه هم وجود داشت. حتی یکی از ساختمان‌های روم به نام اینسولای فلیکولا یک آسمان خراش واقعی بود. رومیان چندان در ار ساختمان‌سازی پیشرفت کردند. که در بناهای خویش پلکان‌های مارپیچی پدید می‌آوردند. نقش طاق‌های ضربی و پلکان در یک ساختمان عظیم نظیر آمفی تآتر که دهها هزار تماشاچی در آن جا می‌گرفت بسیار مهم است. در ساختمان آمفی تآترنیم که محور بزرگش ۱۳۳ متر است دارای نمائی است که ۶۰ اتاق دور یک در دو طبقه و سه مجموع پلکان دارد که هر مجموعه دارای ده ردیف برای نشستن تماشاچی می‌باشد و پنج سردر ضربی در ۱۲۴ در اصلی ورودی و خروجی ۱۶۲ راه پله این ساختمان ۱۲۰ پایه برای نگاه دارای دیرک‌ەای چادر داشت.
در شاوین در آندهای مرکزی ساختمان‌های دو طبقه تا چهار طبقه‌ای در سده هشتم ساخته شد که پلکان‌های آن در داخل ساختمان ایجاد شده بود اما در برخی پلکان‌ها در بیرون بنا ساخته می‌شد. پلکان‌ها تا بام ساختمان ادامه داشت، عرض پله‌ها بسیار کم و ارتفاع آنها آنقدر زیاد بود که تنها به‌طور مورب می‌شد از آنها بالا و پائین رفت.
در آند با پله‌سازی در زمین‌های کشاورزی از سایش و فرسایش زمین جلوگیری می‌کردند.