سردر عالی قاپو قزوین

بین هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان، تنها در اصلی جنوبی که به خیابان و میدان شاه باز می شده و عالی قاپو نام داشته به یادگار مانده است. این بنا نخست در دوره شاه طهماسب ساخته شده …

بین هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان، تنها در اصلی جنوبی که به خیابان و میدان شاه باز می شده و عالی قاپو نام داشته به یادگار مانده است. این بنا نخست در دوره شاه طهماسب ساخته شده و در زمان شاه عباس اول به صورت کنونی تغییر شکل یافته است. بر پیشانی این سردر رفیع که ۱۷ متر ارتفاع دارد؛ کتیبه ای با کاشی معرق به خط ثلث از علی رضا عباسی جلوه گر است که بر فراز آن پنجره مشبک بزرگی از کاشی قرار گرفته است.
بیش از دو گوشوار بلند در طرفین سردر که بر بالای طاق نمایی واقع شده بنا را به ساختمان های هم جوار پیوند می داده است.سر در عالی قاپو شهر قزوین در دوره سلطنت < شاه طهماسب > ساخته ودرزمان سلطنت < شاه عباس اول > به صورت کنونی تغییر شکل یافت. این سردر ، ورودی اصلی به دولت خانه دوران صفویه بود. بنای سر در شامل ایوان رفیع ورودی با قوس تیزه دار و سه ریف طاق نما در طرفین آن است. گوشواره هایی با ستون نماهای آجری در دو طبقه، نمای سردر را تکمیل می کنند. هشتی متصل به ایوان ورودی به شکل هشت ضلعی است و در طرفین محور ورودی آن اتاق های نگـهبانی قرار دارد.در این هشـتی پلکـان هایـی دیده می شود که به طبقه بالا - جایگاه نقاره زنان - راه می یابند. کتیبه و شباک کاشی، تنها تزیینات باقی مانده در ایوان ورودی است. این کتیبه به خط ثلث و به قلم < علیرضا عباسی > نقاش و خطاط معروف صفویه است.