اقدامات درمانی اولیه بعد از آسیب های ورزشی

بعد از اینکه یک آسیب حادث می شود ناحیه آسیب دیده پرخون شده و ملتهب می شود . پدیده التیام با جایگزینی بافت آسیب دیده توسط کلاژن شروع شده که بعنوان اسکار ( اثر زخم ) نامیده می شود . که …

بعد از اینکه یک آسیب حادث می شود ناحیه آسیب دیده پرخون شده و ملتهب می شود . پدیده التیام با جایگزینی بافت آسیب دیده توسط کلاژن شروع شده که بعنوان اسکار ( اثر زخم ) نامیده می شود . که سخت و سفت است و قبل از شروع مجدد ورزش باید اصلاح شود و با دقت درمان شود .
روش ( RICE ) ( استراحت، یخ، فشار، بالا بردن عضو صدمه دیده ) برای اداره کردن آسیب های مختصر و در مراحل اولیه توصیه می شود . لطفاً به موارد زیر توجه فرمائید :
۱) به منظور کاهش خونریزی از منطقه آسیب دیده باید منطقه آسیب دیده را بالا برد و با استفاده از یک باند دور تا دور منطقه را محکم بست و با فشار از خونریزی بیشتر جلوگیری کرد .
۲) استراحت می تواند از توسعه و گسترش آسیب جلوگیری کند . استفاده از بریس – محافظ یا عصا و باندهای کشی می تواند در حین فعالیتهای معمولی روزانه ما را از آسیب بیشتر محافظت کند . این وسایل هم چنین هنگامی که در رفتگی درجه ۳ وجود داشته باشد نقش محافظتی دارند که البته باید توسط پزشک تجویز شود .
۳) ماساژ‌ خیلی خفیف هم حتی هنگام شروع خونریزی نباید انجام شود . استفاده کردن از روغن از خراشیدگی پوست پیشگیری می کند و می تواند عملکرد بافت ترمیم شده را اصلاح کند .
۴) انجام حرکات کششی البته با احتیاط کامل می تواند عملکرد بافت در حال ترمیم و شکل گرفتن آنرا اصلاح کند . که البته این عمل برای ماهیچه ها و تاندونها بکار می رود نه برای رباط ها که فقط از ماساژ بهره می برند .
۵) مصرف ویتامین C می تواند به پیشرفت بهبودی و التیام کمک کند . که این به علت نیاز کلاژنها به ویتامین C می باشد که در صورت مصرف درست ویتامین C می تواند مفید باشد .
۶) بعد از اینکه آسیب و صدمه بافتی از مرحله حاد گذشت و خونریزی متوقف شد گرم کردن موضع برای افزایش جریان خون موضع و پیشرفت بهبودی و التیام ضروری است.
۷) بعد از اینکه آسیب بهبود یافت و فروکش نمود می توان ورزشهای قدرتی را شروع کرد . استفاده از بریس و محافظ و مانند اینها در این مرحله فوق العاده موثر است .
۸) پیشگیری ، از درمان بهتر است یک محافظ دهان می تواند از دندانها و فک محافظت کند .
چسبهای جلوگیری از تاول طبی - ورزشی می تواند از بروز تاول جلوگیری کند البته اگر فوراً و سریع به کار رود و استفاده از نوشیدنیهای ورزشی که از نظر غلظت با خون یکسان هستند از بی آب شدن بدن جلوگیری می کند .

http://peymanebrahim.blogfa.com/post-۱۹.aspx