۷ آوریل ۲۰۰۵ ـ  ازدواج به طریقهCommon Law: افزایش اکراه از ازدواج رسمی

روزنامه های آمریکا آوریل ۲۰۰۵ گزارشی منتشر کرده بودند که بی سابقه به نظر می رسد و در نتیجه می تواند رویداد تاریخی به شمار آورده شود. این گزارش نشان می داد که روز پیش از آن «زینس …

روزنامه های آمریکا آوریل ۲۰۰۵ گزارشی منتشر کرده بودند که بی سابقه به نظر می رسد و در نتیجه می تواند رویداد تاریخی به شمار آورده شود. این گزارش نشان می داد که روز پیش از آن «زینس اوهیر» ۹۵ ساله ساکن اوکلاهما با بانو « الی وارن» ۹۴ ساله رسما ازدواج کرده بود. این دو بیش از ۷۵ سال با یکدیگر زندگی مشترک داشتند و ازدواجشان از نوع «کامان لا Common Law» بود. این دو دارای چند فرزند و نوه و نتیجه مشترک بوده اند. زینس و سالی هنگام ثبت ازدواجشان گفتندکه چون ازعمرشان چیزی باقی نمانده و دیگر از تشریفات طلاق بیم ندارندحاضر به ثبت آن شدند.
در کشورهای مسیحی که طلاق دشوارتر از نقاط دیگر است، مشکلات قضایی طلاق بسیاری از مردم را متوجه ازدواج خودمانی (کامان لا ــ قرارداد شفاهی) کرده است.
برای حل این مسئله از چند سال پیش در بسیاری از ایالتهای آمریکا ازدواج آزمایشی (کاوننت) قانونی شده است که چون طرفین تعهد دائمی برای آن نمی سپارند طلاق آن تشریفات سخت ندارد. این نوع ازدواج با اعلام رضایت طرفین آن می تواند تبدیل به دائم شود. ازدواج غیر رسمی (کانکوباین) از صدها سال پیش در چین مرسوم بوده است.