ـ "ماریوس" (فرهنه) پس از مدتی دلدادگی به "فانی" (دومازی)، او را رها میکند و به دیاری دیگر میرود. والدین "فانی" از دخترشان میخواهند با مرد بیوهای (شارپن) که مسن اما ثروتمند است ازدواج کند تا سر و سامانی پیدا کند، و دیگر بیهوده منتظر "ماریوس" نماند. "فانی" میپذیرد و بعدها همسرش که همه چیز را درباره گذشتهاش میداند، در بستر مرگ از "فانی" قول میگیرد که منتظر "ماریوس" بماند و با او ازدواج کند..
ـ بخش دوم اقتباس سینمائی از نمایشنامه سهگانه مارسی مارسل پانیول، که با فیلم ماریوس الکساندر کوردا، ۱۹۳۱) آغاز شد. آلگره تقریباً تکیهای بر جنبههای تصویری فیلم ندارد و با تأکید عمده را بر گفتوگوها متمرکز میکند، که در نتیجه آن، روایتی تصویر میشود که از بخش اول و سوم (سزار، پانیول ـ ۱۹۳۶) تئاتریتر مینماید. در عین حال این داستان، بیش از دو بخش دیگر به فیلم درآمده است.