ـ مکی با طراح دیگری بهنام جرج مک مانوس شرط میبندد که به نقاشی "گرتی دایناسور" جان ببخشد. سپس مکی تمام حرکتهای "گرتی" را فریم به فریم میکشد و خود را برای عرضه کار در یک مهمانی شام دوستان طراح آماده میکند. اینجا، فیلم نقاشی متحرک "گرتی" و گفتوگوهایش با مکی با موفقیت عرضه میشود. مکمانوس هم شرط را میبازد و هم پرداخت خرج شام مهمانی به عهدهاش میافتد. مکی (۱۸۷۱ـ۱۹۳۴)، "گرتی" را ابتدا برای نمایشهای وودویلی خود طراحی کرده بود. در این نمایشها، تصویر "گرتی" با استفاده از آپارات بر روی پردهای افکنده میشد و سپس حرکتهای کوتاهی میکرد (مثلاً دستورهای مکی را انجام میداد). برای اینکه پای "گرتی" به سالنهای نمایش فیلم باز شود، مکی ابتدا تجربههایش را با دو فیلم کوتاه نیموی کوچولو (۱۹۰۹) و سرگذشت یک پشه (۱۹۱۲) آزمود. تا پس از آن و با استفاده از بیش از ده هزار طرح به گرتی دایناسور عینیت ببخشد. این فیلم با استقبال بسیاری روبهرو شد و حتی، تا به امروز، اغلب بهعنوان نخستین فیلم مهم نقاشی متحرک تاریخ سینما شناخته میشود؛ در حالیکه نه نخستین فیلم نقاشی متحرک است و نه نخستین فیلم مکی.