امروز چهارشنبه 03 تیر 1405

Wednesday 24 June 2026

۱۰ دنباله بدنام


1401/08/01
کد خبر : 56814
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 55 نفر
بعضی از دنباله‌ها فرصت از دست رفته بزرگی برای خلق یک بازی به یاد ماندنی به حساب می‌آیند، برخی با عجله ساخته می‌شوند و با کلی اشکال کوچک و بزرگ عرضه می‌شوند. دنباله‌هایی هم هستند که اساسا نه داستان درست و حسابی دارند و نه منطقی پشت ساخت آنهاست. در این مطلب به معرفی ۱۰ بازی می‌پردازیم که دنباله ضعیف و ناامید‌کننده‌ای برای بازی‌های بزرگ و تاثیرگذار بودند. ۱) Devil May Cry ۲ خیلی سخت است که یک بازی محبوب بسازید و دنباله آن را به گند بکشید، اما این دقیقا بلایی بود که کپکام سر دنباله Devil May Cry آورد. DMC۲ نه تنها مشکل فنی داشت و سازندگان یادشان رفته بود که PS۲ با Anti-aliasing میانه خوبی ندارد بلکه بر در و دیوار بازی رنگ و رو رفته بود، مرحله‌ها مشخصا آسان‌تر شده بود، غول‌هایش احمق‌تر شده بودند و تعداد سلاح‌هایش هم پایین‌تر آمده بود. کپکام در قسمت‌های سوم و چهارم این بازی اشتباه بزرگ خود در DMC۲ را جبران کرد. ۲) هیلو ۲ Xbox با سری هیلو اوج گرفت، اما بانجی در ساخت دنباله این FPS پرطرفدار در مسیر اشتباهی گام برداشت. خیلی‌ها هیلو را فقط برای حالت مولتی پلیر بازی می‌کنند، اما این برای یک بازی بزرگ کافی نیست. قسمت اول هیلو از مرحله‌های دیدنی و وسیعی برخوردار بود، داستان جذاب و منسجمی داشت و سلاح‌های منحصر به فرد خود را در اختیار بازیکنان قرار داد. اما در دنباله هیلو خبری از محیط‌های باز و وسیع نبود و بازیکنان عملا داخل قوطی کبریت شدند و داستان خطی بازی فرصت گشت و گذار و خلاقیت فردی را گرفت. ۳) درایور ۳ شاید Driv۳r را بتوان بدترین دنباله یکی از بهترین سری بازی‌های کامپیوتری دانست. قسمت اول این بازی یک دزد و پلیس بازی شاهکار و نفسگیر بود. درایور ۲ سنگ بنای بازی‌های Open-ended بزرگی مثل GTA محسوب می‌شود، اما درایور ۳ نمونه بارز یک دنباله وحشتناک است. در این بازی ناامید‌کننده قرار بود چند شهر مختلف بازسازی شوند، سلاح‌های گوناگونی در دست بگیرید و برای خودتان به ارتشی یک نفره تبدیل شوید، اما به جای این خواب و خیال‌ها زمان فراوانی را با پای پیاده در بازی سرگردان بودید و با اشکالات ریز و درشت Driv۳r دست و پنجه نرم می‌کردید. ۴)‌ Super Mario Bros.۲ سوپر ماریو بروز ۲ ،۱۸ سال پیش منتشر شد و به سومین بازی پرفروش تاریخ کنسول NES یا همان میکرو بدل گشت. این بازی به خودی خود بازی خوبی بود، اما “ماریو” نبود و حال و هوای دیگری داشت. مرحله‌های مخفی SMB۲ باعث شد خیلی‌ها از این بازی متنفر شوند. در این مرحله‌ها در تالار گرفتار می‌شدید و هیچ راه فراری هم نداشتید. علاوه بر این نینتندو در بازی Power-up گذاشت و سوپر ماریو بروز ۲ را الکی شلوغ پلوغ کرد. قسمت اول سوپر ماریو سرزمین سرسبز بزرگی با قارچ‌های فراوان بود، اما دنباله آن به کابوس تیره و تار لوله‌کش دوست‌داشتنی تبدیل شد. ۵) Mercenaries ۲: World in Flames قسمت اول Mercenaries ایده جذابی بود که به طرز کم و بیش قابل قبولی روی PS۲ پیاده شد. در این بازی هدایت یک تیم چهار، پنج نفره از یاغی‌هایی را برعهده می‌گرفتید، ماشین و هلیکوپتر سوار می‌شدید و از زمین و هوا بر سر دشمن توپ و گلوله می‌ریختید. دنباله Mercenaries قرار بود یک میدان نبرد وسیع باشد که دست شما را برای استراتژی جنگی باز می‌گذارد، اما نتیجه کار مرحله‌هایی خسته‌کننده، هوش مصنوعی بی‌شعور و خلاصه کلی ایراد و اشکال بود که در وهله اول باید با آنها مبارزه می‌کردید. Mercenaries ۲ مرز بین نسل ششم و هفتم بازی‌های کامپیوتری بود و علاوه بر PS۲ برایXbox ۳۶۰ و PS۳ منتشر شد، اما کاش منتشر نمی‌شد. ۶) Turok Revolution برای اینکه بهتر به ماهیت Turok پی ببرید، دوباره مقدمه این مطلب را بخوانید، چون این بازی تمام ویژگی‌های یک دنباله اعصاب خردکن را دارد. Turok Revolution یک بازی تیراندازی اول شخص بیش از حد سخت است، اشکالات ریز و درشت آن مجال نفس کشیدن نمی‌دهد و سلاح‌های ضعیف و مضحک آن اصلا به درد شکار دایناسورهای غول پیکر نمی‌خورد. Turok Revolution آنقدر دنباله ناامید‌کننده‌ای است که ترجیح می‌دهید دایناسورها دهان باز کنند و شما را ببلعند. ۷) Deus Ex: Invisible War طرفداران Deus Ex به خصوص در ایران کم نیستند و شاید خیلی‌ها با قرار گرفتن Invisible War در این فهرست مخالف باشند. اشتباه نکنید، Invisible War بازی قابل قبولی است، اما برای بازی‌ای که سبک نقش‌آفرینی و تیراندازی اول شخص را با هم ترکیب کرد و سبک نوینی ارایه داد، دنباله ناامید‌کننده‌ای است. دنیای Invisible War در مقایسه با قسمت قبلی کوچک آب رفت و معماها به مراتب راحت‌تر حل می‌شد. شاید دنباله جدید این بازی با عنوان Human Revolution سری Dues Ex را احیا کند. ۸) Dino Crisis ۳ سری "داینو کرایسیس" آنقدر خوب بود که خیلی‌ها آن را رزیدنت ایول دایناسوری، صدا می‌کردند. قسمت اول و دوم این بازی زمینه را برای ساخت یک دنباله حماسی مهیا کرد، اما سازندگان بار دیگر در مسیر غلطی گام برداشتند. بزرگ ترین اشتباه در داینو کرایسیس ۳ این بود که داستان بازی در سال ۲۵۴۸ اتفاق می‌افتد. شما عضو یک تیم فضایی هستید که ارتباطش با زمین قطع می‌شود و با کلی دایناسور در کهکشانی دورافتاده به دام می‌افتد. موجودات فضایی یا حتی زامبی‌ها شاید، اما دایناسور در فضا!؟ ۹) Left ۴ Dead ۲ مشکل L۴D۲ این است که این بازی اصلا یک دنباله نیست. در قسمت اول بازی در نقش چهار شخصیت مختلف و در چند نقشه گوناگون با زامبی‌ها مبارزه می‌کنید. در دنباله این بازی چهار شخصیت جدید جای چهار شخصیت قدیمی را می‌گیرند و چند نقشه جدید جایگزین نقشه‌های قدیمی می‌شوند. مساله این است که Valve، سازنده Left for Dead به راحتی می‌توانست نقشه‌ها، شخصیت‌ها و آیتم‌های جدید را از طریق یک بسته مکمل یا همان DLC برای قسمت اول L۴D منتشر کند، اما در عوض تصمیم گرفت یک عدد “۲” را به عنوان بازی بچسباند تا Left ۴ Dead را از اول بفروشد و همان بازی را دوباره به خورد مردم دهد. ۱۰) KOTOR II Knights of the Old Republic آمیزه‌ای از یک افسانه استار وارزی تمام عیار و مهارت استودیوی Bioware در داستان پردازی بود و نتیجه کار حماسه‌ای از انتقام و خیانت که هنوز در حافظه بسیاری از بازی دوستان زنده است. اما زمانی که استودیوی سازنده یک بازی موفق را عوض می‌کند، باید منتظر عواقب آن هم بود. KOTOR II ساخت استودیوی Obsidian از نظر فنی مشکلی نداشت و در ظاهر نمی‌شد روی آن عیب گذاشت، اما مشکل KOTOR II فراتر از این حرف‌ها بود. دنباله یکی از موفق ترین بازی‌های جنگ ستارگان پر از شکاف‌های داستانی بود و تا پایان بازی هم پاسخی به آنها داده نمی‌شود. این مساله خیانت بزرگی به دنیای جنگ ستارگان است.
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://www.aftabir.com/article/show/56814
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید