امروز چهارشنبه 03 تیر 1405

Wednesday 24 June 2026

من ۳۰ اسفند به دنیا آمدم


1401/08/01
کد خبر : 56261
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 56 نفر
میگن روزی یه نفر به یه جوجه تیغی گفت: آرزوت چیه؟ جوجه تیغیه، چشماش رو خمار کرد و گفت: بغلم می‌کنی؟! معصومیت رو حال می‌کنید؟ تو زندگیش هیچکی بغلش نکرده از بس خارخاریه! دل آدم یه جورایی کباب می‌شه با دوغ و پیاز و ریحون! در حالی که مشغول شغل ملی خانه تکانی آخر سال بودم و ادکلن وایتکس، تاید و اسکاچ زده بودم از دفتر مجله زنگ زدن گفتن: «در مورد متولدین ۳۰ اسفند یه مطلب بنویس! این بنده‌های خدا هر چهارسال یکبار تولدشونه که اون هم اکثرا بقیه یادشون می‌ره! بذار ما یه عیدی اینجوری بهشون بدیم!» خوب که فکر کردم دیدم چه شباهت عجیبی است بین معصومیت آن جوجه تیغی و متولدین روز ۳۰ اسفند! رفتم توی اینترنت و سرچ کردم، اشکم در اومد، یه آقایی نوشته بود: «امسال اسفند، ۳۰ روز است و بعد از چهار سال دوستان و خانواده‌ام می‌توانند تولدم را تبریک بگویند. واقعا حکایت من حکایت مسخره‌ای است. روزی که به دنیا آمدم کسی نبود پدرم را راهنمایی کند تا تاریخ تولدم را ۳۰ اسفند ننویسد. مامور ثبت احوال نمی‌دانم چرا هیچی نگفت. من مثال کامل یک عقب مانده تاریخی هستم. هر چهار سال یکبار هویتم در تاریخ ظاهر می‌شود سپس برای چهار سال دیگر پنهان می‌شود. بعدها هم که به خارج از کشور رفتم دیگر فرصت اصلاح شناسنامه پیش نیامد و ما ماندیم و تاریخ تولد روز ۳۰ اسفند. روزی که در تقویم‌ها نیست مگر هر چهار سال یکبار. چرا کسی به ما متولدان ۳۰ اسفند فکر نمی‌کند. به خاطر این تاریخ تولد لعنتی همیشه من رو یک سال بزرگ‌تر از بقیه قرار می‌دادند. به خاطر یک روز لعنتی همیشه یک‌سال زودتر توی سرم می‌زدند. در مدرسه، سربازی، در کنکور. شماها درد مرا نمی‌فهمید. روزی که اصلا وجود خارجی نداشت . حالا اگه متولد ۲۹ اسفند بودم باز خوب بود . نمی‌دونم درکم می‌کنید یا نه؟ من متولد ۳۰ اسفند هستم. من مردی نامریی هستم و تا چهار سال دیگه وجود خارجی ندارم. حکایتم را گفتم شاید از بدبختی‌های کودکی من، شما کمی لبخند بزنید!.» خدایی شما یاد معصومیت اون جوجه تیغی نیفتادید؟ حالا ما برای این‌که به متولدین ۳۰ اسفند حال بدهیم این مطلب را به آنها اختصاص دادیم، در مورد متولدین ۳۰ اسفند نظر چند تن از شهروندان را پرسیدیم که خواندن‌ آنها خالی از لطف نیست: من متولد ۲۲ اردیبهشت هستم، خیلی هم روز و ماه تولدش رونده! هر کسی که متولد ۳۰ اسفنده من حاضرم تاریخ تولدم رو باهاش طاق بزنم، سه میلیون می‌گیرم، یه کم خرج داره ولی خب شماره‌اش رونده!! چه حالی می‌ده! یعنی مثل المپیک هر چهارسال یک بار جشن تولد می‌گیره! چه حالی می‌ده خیلی کلاس داره!! تسلیت می‌گم تولدشون رو!! اگه تو خارجه خب عیبی نداره، بهشون بگه تو کشور ما ۳۰ اسفند همون ۱۵ مهره مثلا! آقا شما هم وقت گیر آوردید! ۳۰ اسفند که تو تقویم نیست چطور کسی می‌تونه توش متولد بشه! دوربین مخفیه؟ دیروز هم یه آقایی تو تاکسی می‌گفت من جمعه به دنیا اومدم، گفتم داداش! خودتی! جمعه که تعطیله! شما هم برو یکی دیگه رو سوژه کن ما بچه تیزیم و اینجوری سرکار نمی‌ریم! به هرحال این یک واقعیت است که متولدین ۳۰ اسفند هر چهار سال یکبار می‌توانند جشن تولد بگیرند که البته همه یا در حال خرید عید هستند یا دارند هفت سین را می‌چینند و کسی عین خیالش نیست و یادش نمی‌آید که تولد شهین و مهین و سامان و ساسان مثلا ۳۰ اسفند است! اگر هم کسی یادش بیاید و بخواهد اس‌ام اس بدهد و تبریک بگوید آنقدر خط‌ها شب سال تحویل شلوغ است که عمرا اس‌ام اس نمی‌ره! بعد با خودش می‌گه خب چه عجله‌ایه! چهار سال صبر می‌کنم خط‌ها که خلوت شد اس‌ام اس می‌دم بهش! ● پیشنهاد عملی: میگن یه روز یه ایرانی با یه ژاپنی و یه چینی کل کل می‌کرد، ژاپنی گفت ما یه زیردریایی ساختیم میره تا ته ته اقیانوس؟ ایرانیه و چینیه با تعجب گفتن؛ یعنی می‌خوره به کف اقیانوس؟ ژاپنیه گفت؛ نه خب! کف اقیانوس که نه! یه خورده بالاتر! چینیه گفت این که چیزی نیست، ما تو چین یه هواپیما ساختیم اونقد اوج می‌گیره که از جو خارج می‌شه! ایرانیه و ژاپنیه با تعجب گفتن؛ از جو خارج می‌شه؟؟ چینیه گفت: نه خب! یه کم پایین تر! ایرانیه که عمرا تو کل‌کل کردن کم نمی‌آورد خیلی خونسرد گفت: اینا که چیزی نیست! ما تو ایران با دماغ‌مون غذا می‌خوریم! فک چینیه و ژاپنیه افتاد رو زمین! چشاشون دراومد و با هم گفتن: با دماغ‌تون؟! ایرانیه خیلی خونسرد گفت: نه! یه خرده پایین‌تر!! حالا دوستان متولد ۳۰ اسفند هم تولدشان را یه خرده بیارن پایین‌تر و ۲۹ اسفند جشن تولد بگیرن! ما با بچه‌های ۲۹ اسفند هماهنگ کردیم که گیر ندن و بذارن شما تو روز اونا جشن تولد بگیرید، فقط در انجام حرکات موزون صرفه جویی کنید چون عواقبش گردن خودتونه‌ها! ● اعتماد به نفس: البته اوضاع بچه‌های ۳۰ اسفند به این بدی که می‌گن نیست، همین که بفهمید آلبرت اینشتین دانشمند بزرگ هم متولد ۳۰ اسفنده خیلی حال می‌ده نه؟ بالاخره نشون می‌ده که ۳۰ اسفندی‌ها کارشون بیست بیسته! حال کردید که با آلبرت اینشتین تو یه روز به دنیا اومدید؟ خب البته اینشتین ۳۰ اسفند به دنیا نیومده، یه خرده پایین‌تر!! ● جایزه: تولد همه ۳۰ اسفندی‌ها مبارک باشه و امیدواریم پدر و مادرها به فکر رکورد زدن و پز دادن نباشن که «ببینید بچه ما تکه! خاصه! تو ۳۰ اسفند به دنیا اومده! الان که همه از دم سزارین می‌کنن، خب یه روز دیرتر یا زودتر! این بچه‌ها دل دارن و می‌خوان جشن تولد بگیرن، کادو بگیرن.»
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://www.aftabir.com/article/show/56261
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید