امروز جمعه 05 تیر 1405

Friday 26 June 2026

قرص ضدبارداری گاهی خطر دارد


1401/08/01
کد خبر : 55513
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 56 نفر
بسیاری از خانم‌ها برای پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته به استفاده از قرص‌های ضدبارداری روی می‌آورند بی‌آنکه بدانند استفاده از این روش پیشگیری اگرچه یکی از مطمئن‌ترین شیوه‌های پیشگیری از بارداری است اما ممکن است برای بعضی از خانم‌ها بسیار خطرناک و حتی مهلک باشد.... در روش پیشگیری با قرص ضدبارداری، از هر هزار مورد ۲ تا ۳ مورد منجر به بارداری می‌شود و به همین دلیل این شیوه، یکی از متداول‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های پیشگیری در دنیاست. در ضمن استفاده از این قرص‌ها فواید بسیاری دارد از جمله اینکه از عفونت و زخم دهانه رحم جلوگیری می‌کند و عامل کاهش درد‌های لگنی است. پس لابد تعجب می‌کنید اگر بدانید همین قرص‌های پرمصرف در سرتاسر دنیا برای کسانی که دچار بعضی بیماری‌ها هستند عوارض جبران ناپذیری مانند حملات قلبی و مرگ به بار می‌آورد. اگر می‌خواهید بدانید آیا شما هم جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که قرص ضدبارداری برایتان ممنوع و خطرناک است یا نه، گفت‌و‌گوی ما را با دکتر مرضیه مهرافزا، متخصص جراحی زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران بخوانید: ▪ خانم دکتر! در ابتدا بفرمایید کدام خانم‌ها با چه نوع بیماری‌هایی ممنوعیت مصرف قرص‌های ضدبارداری دارند؟ - افرادی که مشکلات قلبی‌-عروقی دارند در صدر فهرست ممنوعیت هستند. به دلیل اینکه قرص‌های ال‌دی در این بیماران باعث کاهش اچ‌دی‌ال و افزایش ال‌دی‌ال خون و موجب تصلب شرایین شده و فشارخون را افزایش می‌دهند. همچنین برای افرادی که بیماری‌های فشارخون پایه نظیر لخته شدن خون در لگن و پاها دارند یا افرادی که سابقه این بیماری‌ها در یکی از افراد درجه یک خانواده آنها وجود دارد، استفاده از این قرص‌ها به شدت مضر است. به طور اصولی هر فردی وقتی برای استفاده از قرص‌های جلوگیری‌کننده از بارداری به پزشک مراجعه می‌کند، باید آزمایش‌های اولیه برای استفاده از این قرص را انجام دهد، از جمله آزمایش‌های کبدی و فشارخون. ▪ آیا بیماری‌های دیگری هم وجود دارد که شما مبتلایان به این بیماری‌ها را از مصرف قرص‌های ضدبارداری منع کنید؟ - بله، افرادی که دارای بیماری‌های واریسی، کبدی یا خون‌ریزی قلبی هستند نباید از این قرص‌ها استفاده کنند. همچنین استفاده از این قرص‌ها برای زنانی که استعداد و زمینه بیماری‌های سرطان دهانه رحم، سرطان روده و سرطان‌هایی از این دست را دارند اکیدا ممنوع است چرا که اثرات به جا مانده ناشی از مصرف این قرص‌ها موجب پوشاندن علایم این بیماری‌ها و در نتیجه تاخیر در شناسایی و درمان آنها می‌شود. در واقع قرص ضدبارداری اگرچه به ظاهرعلایم این سرطان‌ها مانند خون‌ریزی را خنثی می‌کند اما در حقیقت با پنهان کردن عوارض بیماری، آن را تشدید نیز می‌کند. ▪ یعنی اگر کسی مستعد سرطان‌های رحم و روده است، اصلا نباید در طول زندگی‌اش قرص ضدبارداری مصرف کند؟ - بهتر است که مصرف نکند و اگر هم مصرف کند باید از زمان خورن قرص تا ۵ سال به صورت مرتب بررسی شود چرا که همان‌طور که گفته شد استفاده از قرص احتمال بروز علایم بیماری‌هایی مانند سرطان روده، سرطان رحم و تخمدان را کاهش می‌دهد. ▪ نتایج یک تحقیق نشان داده که استفاده از قرص‌های ضدبارداری در زنان سیگاری هم خطرناک است، آیا این موضوع صحت دارد؟ - بله سیگار کشیدن و همزمان قرص ضدبارداری مصرف کردن باعث می‌شود احتمال سکته قلبی و حوادث ناشی از تصلب شریان‌های مغزی و قلبی افزایش یابد، خصوصا در زنانی که تعداد سیگارهایی که در روز مصرف می‌کنند بالاست و به این ترتیب خطر مرگ نیز در آنها بیشتر است. ▪ چه روش‌های جایگزینی برای پیشگیری از بارداری برای خانم‌هایی که نمی‌توانند قرص مصرف کنند پیشنهاد می‌کنید؟ - یکی از بهترین روش‌های جایگزین به کارگیری دستگاه آ‌ی‌یو‌دی در دهانه رحم است که مزایای آن هم شامل افرادی می‌شود که به علت بیماری‌هایی که گفتیم قادر به مصرف قرص نیستند و هم افرادی که به دلیل فراموشی در خوردن قرص قادر به جلوگیری نیستند. روش‌های پیشگیری مکانیکی مانند استفاده از انواع کاندوم، کاشتنی‌های زیرجلدی یا در صورت نخواستن بچه بستن لوله رحم که هم در زنان و هم مردان صورت می‌گیرد نیز روش‌های مناسبی برای این دسته از افراد است. البته بعد از قرص ضدبارداری، استفاده از آی‌یودی شیوه مطمئن‌تری است.
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://www.aftabir.com/article/show/55513
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید