بیمه شخص ثالث

معرفی بیمه شخص ثالت بیمه شخص ثالث همانگونه که از نام آن مشخص می گردد، خسارتهای وارد به اشخاص ثالث را پوشش می دهد و چون با عنوان اتومبیل مطرح می شود پس خسارتهایی که رانندگان اتومبیل …

معرفی بیمه شخص ثالت بیمه شخص ثالث همانگونه که از نام آن مشخص می گردد، خسارتهای وارد به اشخاص ثالث را پوشش می دهد و چون با عنوان اتومبیل مطرح می شود پس خسارتهایی که رانندگان اتومبیل به افراد ثالث و اموال آنها وارد می نمایند، بیمه شخص ثالث اتومبیل نام دارد. شخص ثالث به همه افرادی می گویند که در هنگام رانندگی ممکنست به آنها برخورد نماییم. البته بعضی اشخاص ثالث تلقی نمی شوند، مثل: مالک، بیمه گذار، راننده و وابستگان اولیه و افراد تحت تکفل آنها مثل پدر، مادر، همسر، فرزند و فرزندان آنها و اجداد وسایرافراد تحت تکفل. (به جز خواهر و برادر) طبق ماده ۱ قانون شخص ثالث همه کسانی که اقدام به رانندگی می نمایند ملزم به خرید بیمه شخص ثالث می باشند. انواع پوششهای بیمه شخص ثالث در این نوع بیمه نامه ۲ نوع خسارت جبران می شود. خسارتهای وارد به اموال افراد ثالث که خسارت مالی نامیده می شود و جبران کننده خسارت وارده به وسائل منقول و غیرمنقولی است که با اتومبیلی بیمه شده برخورد نموده و آسیب دیده است. خسارتهای وارد به جان افراد ثالث که خسارت جانی یا بدنی نامیده می شود و شامل فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با مورد بیمه می باشد. پس بیمه نامه شخص ثالث دارای دو پوشش مالی و جانی است که جبران این خسارتها حداکثر مطابق رقمهای ذکر شده در بیمه نامه از سوی شرکت بیمه قابل جبران می باشد.
▪ توضیحات
طبق مقررات اعلام شده از سوی قوه قضائیه و مصوبات شورای عالی بیمه تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث به شرح زیر می باشد:
تعهدات مالی حداقل ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال.
تعهدات جانی فوت و نقص عضو کامل هر نفر ۰۰۰/۰۰۰/۴۷۰ریال.
بر مبنای قیمت ۱۰۰ شتر در ماه عادی و۳/۱(۱۳۳) شتر در ماه حرام محاسبه گردیده است. (چنانچه حادثه و فوت هر دو در ماه حرام باشد سقف دیه کامل یک مرد مسلمان از ۱۰۰ شتر به۳/۱(۱۳۳) افزایش می یابد.) ماههای حرام عبارتند از محرم، رجب، ذیقعده و ذیحجه می باشد. از آنجا که برای تعیین میزان دیه، شتر مورد محاسبه قرار می گیرد، مقصرین حادثه در هنگام انتخاب نوع دیه بایستی شتر را که به عنوان معیار محاسبه دیه در بیمه نامه معین گردیده انتخاب نمایند. در هر حادثه ممکن است سرنشینان اتومبیل بیمه شده نیز دچار حادثه شوند که تحت پوشش بیمه سرنشین قرار می گیرند و برای سهولت کار بیمه سرنشین نیز در کارت بیمه شخص ثالث صادر می شود و نیازی به پرداخت حق بیمه اضافی نیست.
ـ کوپنهای بیمه: در بیمه شخص ثالث همانگونه که در تصویر آن مشاهده می شود، ۴ کوپن قابل برش وجود دارد که در هر حادثه هنگام استفاده از بیمه نامه یکی از کوپنها جدا شده و به شرکت بیمه تحویل می شود.شرکت بیمه نیز در پایان دوره بیمه برای تمدید بیمه نامه مشخصات بیمه نامه قبلی و کوپنهای باقیمانده آنرا ملاک عمل قرار می دهد و بر اساس میزان تعهدات و تعداد کوپنهای موجود در بیمه نامه و تخفیفات سالهای قبل نرخ و تعرفه را اعمال می نماید.
ـ نرخ حق بیمه: نرخ حق بیمه اتومبیل در بخش راهنمای خرید بیمه توضیح داده شده است که طبق قانون تخفیف عدم خسارت یا جریمه تعدد خسارت و یا جریمه نداشتن بیمه قبلی در نرخ های مصوب اعمال می گردد. چگونگی خرید بیمه ـ نامه و اعلام خسارت: این توضیحات نیز در بخش راهنمای خرید بیمه و راهنمای دریافت خسارت تعریف شده است.
ـ برچسب بیمه شخص ثالث: طبق هماهنگی به عمل آمده فی مابین راهنمائی و رانندگی و شرکتهای بیمه مقرراست که کلیه دارندگان اتومبیلهای دارای بیمه نامه شخص ثالث در هنگام خرید بیمه یک برچسب شخص ثالث نیز دریافت نموده و روی اتومبیل خود نصب نمایند تا نیروی انتظامی با رؤیت آن متوجه دارا بودن بیمه نامه اتومبیل مذکور شده و موجب توقف آن نگردد.