سگ‌های حساس تا کشف آلرژی و آنافیلاکسی

مدت‌ها قبل، یک فیزیولوژیست فرانسوی به نام چارلز رابرت ریچه مقداری از سموم به‌دست‌آمده از موجودات دریایی را به سگ‌ها تزریق کرد و واکنش سگ‌ها را مورد بررسی قرار داد. بعضی از …

مدت‌ها قبل، یک فیزیولوژیست فرانسوی به نام چارلز رابرت ریچه مقداری از سموم به‌دست‌آمده از موجودات دریایی را به سگ‌ها تزریق کرد و واکنش سگ‌ها را مورد بررسی قرار داد. بعضی از این سگ‌ها در اثر شوک آلرژیک جان خود را از دست دادند و بقیه‌شان زنده ماندند و بعد از مدتی کاملاً بهبود یافتند.
در این آزمایش، پیدا شدن این علایم از جمله استفراغ، شوک، از دست رفتن هوشیاری و مرگ در حدود چند روز طول کشید.چند هفته بعد ریچه مجدداً مقدار کمتری از همان سم را به سگ‌های که زنده مانده بودند، تزریق کرد. این مرتبه سگ‌ها برخلاف دفعه قبل تنها پس از چند دقیقه از ورود سم به بدن دچار علایم جدی شدند.
این اختلافِ زمانی در واکنش به سم، ریچه را به فکر فرو برد و او حس کرد که نمی‌تواند نتیجه آزمایشش را نادیده بگیرد. او اصرار داشت که موضوع مهمی در پشت این اتفاق ساده و تصادفی وجود دارد و آزمایش‌هایش را ادامه داد.
بررسی‌های ریچه بعدها پایه‌ای شد برای شناخت و درمان‌ آلرژی‌ها و او در نهایت ثابت کرد که یک حالت فیزیولوژیک به نام آنافیلاکسی وجود دارد. به این معنی که وقتی فردی قبلاً به یک آلرژن‌ حساس شده باشد، اگر مجدداً با آن مواجه ‌شود، واکنش شدید‌تری نسبت به دفعه قبل نشان می‌دهد. ریچه در سال ۱۹۱۳ به خاطر تحقیقاتش در همین زمینه برنده جایزه نوبل شد.