۱۲ فوریه ۲۰۰۵ ـ بودجه پیشنهادی سال ۲۰۰۶ آمریکا و نگاهی به آن

بودجه سال مالی آینده ایالات متحده آمریکا هشتم فوریه ۲۰۰۵ به کنگره این کشور پیشنهاد شد. این بودجه دو تریلیون و ۵۷۰ میلیارد دلاری یک کسری ۳۹۰ میلیارد دلاری دارد که ممکن است در …

بودجه سال مالی آینده ایالات متحده آمریکا هشتم فوریه ۲۰۰۵ به کنگره این کشور پیشنهاد شد. این بودجه دو تریلیون و ۵۷۰ میلیارد دلاری یک کسری ۳۹۰ میلیارد دلاری دارد که ممکن است در طول سال عملا افزایش یابد. کسر بودجه سال جاری ۴۱۲ میلیارد دلار بوده است.
در بودجه سال مالی آینده آمریکا، اعتبارات ۹ وزارتخانه از مجموع ۱۵ وزارت کاهش یافته تا کسر بودجه ۲۲ میلیارد کمتر از سال جاری باشد. طبق ارقام این بودجه، اعتبارات امور دفاعی در سال آتی (بدون احتساب هزینه های نظامی عراق و افغانستان) به میزان ۴ و هشت دهم درصد نسبت به سال جاری افزایش یافته و به ۴۱۹ میلیارد و سیصد میلیون دلار (تقریبا ۲۰ برابر بودجه نظامی روسیه) رسیده است. در این بودجه نظامی افزایش خرید جنگ افزارهای تازه پیش بینی شده است. بودجه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا که شامل دو رقم عادی و محرمانه است افزایش چشمگیر یافته اند. برای تامین افزایش هزینه های امنیتی، دریافت عوارض از بلیت مسافرت با هواپیما ( به نام عوارض ۱۱ سپتامبر، جستجوی بدنی مسافران و بارها و ...) به اندکی بیش از دو برابر رسیده و صدای اعتراض شرکتهای هواپیمایی را که از سه سال رو به ورشکستگی گذارده اند بلندتر کرده است. بازرسی بدنی مسافران و معطلی زیاد سبب شده است که از شمار مسافران هوایی کاسته شود.
برغم افزایش بودجه نظامی و امنیتی آمریکا، اعتبارات ۱۵۰ مورد هزینه های دولتی دیگر با حذف برنامه و یا محدود کردن آن کاهش یافته اند از جمله ۴۸ قلم از برنامه های وزارت آموزش و پرورش. یک مورد از محدود کردن برنامه های آموزش و پرورش، کاهش میزان وام دانشجویی ست و دیگری حذف برنامه مبارزه با مصرف مواد مخدر در مدارس.
در میان برنامه حذف و یا محدود شده دیگر کمک مالی به کشاورزان، سوبسید بلیت قطار راه آهن بیابانی (امتراک)، مدیک اید (پرداخت هزینه درمان بی نوایان)، پرداخت اجاره خانه معلولین و از کار افتادگان، خدمات درمانی نظامیان سابق، دادن کمک مالی به شهرها جهت استخدام پلیس ، پژوهش نفت و مواد سختی و ... است. با وجود ادامه کسر بودجه آمریکا، در برنامه کاهش مالیات ثروتمندان درجه یک و دو تغییری حاصل نشده است.