سفیدی موها را چگونه کنترل می‌كنید؟

سفید شدن موها همانند چروک پوست، از نشانه های دوران پیری است. رشته هایی که سفید می‌شوند، هرگز دوباره تیره نمی گردند. تنها راه تغییر رنگ آنها فقط رنگ کردن موهاست. وقتی مو شروع به …

سفید شدن موها همانند چروک پوست، از نشانه های دوران پیری است. رشته هایی که سفید می‌شوند، هرگز دوباره تیره نمی گردند. تنها راه تغییر رنگ آنها فقط رنگ کردن موهاست. وقتی مو شروع به سفید شدن می کند، اضطراب و ناامیدی شدیدی بر انسان غلبه کرده و به ناچار در صدد پوشاندن یا متوقف کردن عملکرد سفیدی موها برمی آید.
برای درک بهتر این فرآیند ابتدا مروری کوتاه بر ساختار مو می‌کنیم. در لایه میانی محور مو یعنی کورتکس، رنگدانه یا ماده رنگی شکل می گیرد. در این قسمت رنگ مو بوجود می آید. اگر رنگدانه بیشتری تشکیل نشود مو بدون رنگ و یا به اصطلاح سفید می‌شود. رشته‌های سفید بی رنگ با موهای تیره مخلوط شده و ظاهری خاکستری به موها می‌دهند. بطور طبیعی وقتی رشته‌های سفید ظاهر می‌شوند، این سوال مطرح می‌شود که چگونه این ظاهر را پوشانده و روند سفیدی موها را کنترل کنیم.
▪ رنگ موهای شیمیایی به داخل کورتکس نفوذ کرده و به ساختار مو آسیب می‌رسانند. رنگ کردن مو بین خانمها و آقایان متداول است، اما بسیاری از آنها نمی‌دانند که ساختار مو می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین قادر به یافتن اقدامات احتیاطی که برای کنترل مشکل سفیدی مو مفید است نبوده و مسلماً به موهایشان آسیب می‌رسانند. رنگ موهای شیمیایی به داخل کورتکس نفوذ کرده و به ساختار مو آسیب می‌رسانند. خارجی ترین لایه یعنی کوتیکول که در درخشش مو نقش مهمی دارد، از حالت طبیعی خارج می‌شود و نتیجه آن موهایی زبر و کدر می‌باشد. کوتیکول همچنین باعث حفاظت محور موها می‌شود، که در صورت آسیب باعث خشکی و شکنندگی موها شده و نتیجه آن ریزش و خرد شدن موها می‌باشد.
اثر دیگر که ممکنست به سرعت ظاهر نشود، جمع شدن تدریجی زوائد شیمیایی و سمی در سیستم است. رنگ موهای شیمیایی همچنین باعث آلرژی و واکنش‌های حساسیت زا می‌شوند.
رنگ موهای شیمیایی به دو صورت دائمی و نیمه دائمی وجود دارند. نوع دائمی مانند شامپوها هستند که مقدار معینی از آن را به موها اضافه کرده و سپس آبکشی می کنند، درست مانند شامپو زدن. رنگ مو در داخل موها باقی مانده و توسط مواد شیمیایی دیگر به کورتکس نفوذ می کند. رنگ مو بتدریج محو می شود و شما مجبورید دوباره بعد از حدود ۶- ۵ هفته این کار را تکرار کنید.
رنگ موهای دائمی همانطور که حدس می‌زنید ماندگارترند. رنگ مو به تمام مو گذاشته شده و به مدت نیم ساعت باقی می ماند، سپس موها آبکشی می شوند. رنگ موهای دائمی به کورتکس نفوذ می کنند و بعد از رشد موها شما مجبورید ریشه موها را رنگ کنید.
وقتی از رنگ موهای شیمیایی دائمی یا نیمه دائمی استفاده می کنید باید چند اقدام احتیاطی ضروری را رعایت نمایید:
دستورالعمل رنگ مو را به دقت بخوانید. تست پوستی را قبل از مصرف حتماً انجام دهید. مراقبت و آماده سازی منظم و دقیقی از موها به عمل آورید. اگر تعداد موهای سفید شما کم باشد، می توانید به جای رنگ موهای شیمیایی از حنا استفاده کنید. این ماده گیاهی به داخل کورتکس نفوذ نکرده و به کوتیکول مو نیز آسیب نمی‌رساند. برای رفع رنگ قرمز آن می توانید قهوه یا کاد هندی به آن اضافه نمایید، تا نتیجه موهایی با رنگ قهوه‌ای تیره گردد.

سعیده موسوی