چشمه آب معدنی آب گرّو

در لایه های زیرین منطقه تفرش، سفره هایی از آب معدنی وجود دارد که به صورت خودجوش از جای جای این منطقه به سطح زمین جریان پیدا کرده اند. اصلی ترین چشمه آب معدنی تفرش به «آب گرّاب» یا …

در لایه های زیرین منطقه تفرش، سفره هایی از آب معدنی وجود دارد که به صورت خودجوش از جای جای این منطقه به سطح زمین جریان پیدا کرده اند.
اصلی ترین چشمه آب معدنی تفرش به «آب گرّاب» یا «آب گرو» معروف است که در ۵ کیلومتری غرب شهر و در محلی به نام «تخته شور» قرار دارد. مجموعه ای از دهها چشمه کوچک دیگر تا شعاع چند صد متر «آب گرو» وجود دارد که به آنها «آب قلَّک» می گویند.
● آب گرو
این چشمه آب معدنی در ۵ کیلومتری شهرستان تفرش و بین روستاهای کبوران و تراران از زمین خارج می شود. این ناحیه از رسوبات آبرفتی پوشیده شده است و در برخی نقاط زمینهای دوره کرتاسه وائوسن تا میوسن نیز دیده می شود. آب همراه با گازکربنیک فراوان از زمین خارج می شود. این آب از دسته آب های بیکربناته کلسیک و کلروره سدیک بوده و از لحاظ میکروبی دارای آلودگی است و قبل از مصرف باید استخراج صحیح انجام شود.
نوشیدن این نوع آبها باعث ازدیاد ترشحات دستگاه گوارشی شده و به هضم غذا و تخلیه معده کمک می کند. همچنین باعث بهبود متابولیسم پروتیدها شده ، قند خون را پایین می آورد و باعث دفع اسید اوریک می شود. استحمام در این آبها، اثر تسکینی داشته و باعث انبساط عروق و ازدیاد ادرار می شود.
این آب شبیه آب معدنی رویات فرانسه می باشد.
● چاه دیوانه
چاه آب فشانی در داخل شهر (واقع در پارک حکیم نظامی) وجود دارد که هر چند وقت بکبار فوران می کند. عمق این چاه حدود ۲۰۰ متر می باشد و به قصد آب شرب شهر حفر شده بود. در اوایل حفر چاه، فوران آب ۵۰ دقیقه و زمان استراحت ۱۰ دقیقه بود. اما اکنون پس از گذشت ۲۰ سال فاصله زمانی فوران آب به یکبار در روز تقلیل یافته است. این آب فشان به «چاه دیوانه» معروف است. این آب های معدنی خوردنی نیستند و فرمول شیمیایی آنها بیکربانته کلسیک و کلروه سدیک Ca(Hco۳)۲NaCl می باشد و در هنگام جوشش با گاز CO۲ همراه هستند. در جهان فقط یک آب معدنی دیگر با این مشخصات وجود دارد، آن هم چشمه رویا (Royat) در فرانسه می باشد.