معرفی گیاه گزنه

شاید از آن دسته افرادی باشید که هنگام پیک نیک و گردش در طبیعت برای یک بار هم که شده از گزش گیاه گزنه در امان نبودید و دقایقی از زمان تفریح شما با این اتفاق ناخواسته به ناراحتی گذشته …

شاید از آن دسته افرادی باشید که هنگام پیک نیک و گردش در طبیعت برای یک بار هم که شده از گزش گیاه گزنه در امان نبودید و دقایقی از زمان تفریح شما با این اتفاق ناخواسته به ناراحتی گذشته باشد. شاید از حکمت این سوزش و گزش باخبر نباشیم اما بد نیست بدانیم که همین گیاه گزنه درخود خواص و فوایدی دارد که نشان از هدفمند بودن جهان خلقت دارد .
گیاه گزنه با نام علمی UTRICADIACIA از رده UTRICACEAE، گیاه بوته‌ای با ارتفاع ۱۵ تا ۶۵ سانتی‌متر است که بیشتر در منا­طق مرطوب و درکنار رودخانه‌ها یافت می‌شود. منطقه رویش این گیاه درایران در ییلاق‌‏های اطراف تهران، شمیرانات، کرج، جنگل‌های شمال ارسباران و در دامنه سهند درآذربایجان است...
این گیاه حاوی “سکرتین” است که این ماده بهترین عامل برای تحریک و به کار انداختن غدد ترشح هاضمه در معده، روده، کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا است و در واقع در تنظیم چربی خون و قند خون بسیار موثر است.
گیاه گزنه با ساختن گلبول‌های قرمز باعث می‌شود، تنفس سلولی بهتر صورت گرفته و گردش خون تسریع شود؛ همچنین این گیاه صفرابر، مفرح و التیام‌دهنده است و از خونریزی‌های داخلی جلوگیری می‌کند. .
گزنه در رفع دانه‌های جلدی روی پوست و بهبود بیماری‌های تنفسی و طهال موثر است.
قرار دادن جوشانده آن بر اعضای مختلف سبب رفع آماس، تومور و واریس می‌شود و پاشیدن گرد خشک آن بر زخم‌ها در رفع التهاب موثر است.
این گیاه به صورت پخته، مانند اسفناج مصرف می‌شود و سرشار از مواد مقوی و مغزی است که برای تولید شیر در مادران بسیار موثر است.
همچنین قرقره محلول آن در دهان خاصیت ضدعفونی کننده دارد و از “لوسیون” آن برای تهیه­ کمپرس‌های مراقبت کننده و زیبایی پوست استفاده می‌شود.
این گیاه برای جلوگیری از ریزش مو و آکنه‌های روی پوست موثر است و در بیماری‌های مانند وبا، مصرف آن به خاطر خاصیت ضداسهال بسیار مفید است .
موارد ذکر شده ، بخشی از خواص گیاه گزنه بود که در فرصتی کوتاه به عنوان مطلبی علمی به آن دسترسی داشتم اما با نگاهی اجمالی به برخی از خواص و خصوصیات گیاه گزنه علاوه بر استفاده درمانی از این گیاه می­توانیم به طبیعت با نگاه دیگری نظر کنیم. و شاید باید درس هایی از این گیاه بگیریم. به نظر می­رسد اولین درس این باشد که قضاوت عجولانه درباره موضوعات و افراد را کنار بگذاریم و در برخورد با پدیده ها و موجودات خلقت تنها به سطح و رویه هر چیز بسنده نکنیم. و اما گیاه سوزناک و گزنده­ی گزنه هم از این امر مستثنی نیست ...
http://masoud۷۸۷۳.blogfa.com/post-۱۴۲۲.aspx