بیمه های آتش سوزی

بیمه آتش‌سوزی سابقه‌ای بیش از ۳۰۰ سال در جهان دارد و پیشینه آن در ایران به حدود یک قرن می‌رسد. قبل از تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران در سال ۱۳۱۴، عملیات بیمه‌گری و از جمله بیمه آتش‌سوزی …

بیمه آتش‌سوزی سابقه‌ای بیش از ۳۰۰ سال در جهان دارد و پیشینه آن در ایران به حدود یک قرن می‌رسد.
قبل از تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران در سال ۱۳۱۴، عملیات بیمه‌گری و از جمله بیمه آتش‌سوزی توسط نمایندگیهای شرکتهای بیمه خارجی به ویژه دو شرکت اینگستر اخ روسی و یورکشایر انگلیسی انجام می‌شد.
نخستین بیمه نامه آتش‌سوزی در سال ۱۳۱۴ به نام علی اکبر داور وزیر دارائی وقت کشور و مربوط به خانه مسکونی وی بوده که توسط شرکت سهامی بیمه ایران صادر گردیده است.
بیمه آتش سوزی یکی از رشته‌های بیمه‌های اموال است که در آن خسارات مادی وارد به ساختمانها، تاسیسات، کالاها و اثاثه جبران می‌گردد.
خطرهای اصلی این نوع بیمه شامل آتش سوزی، انفجار و صاعقه می‌باشد و در صورت تمایل و درخواست بیمه‌گذاران خطرهای اضافی دیگری مانند سیل، زلزله، طوفان سقوط هواپیما و هلی‌کوپتر و یا قطعاتی که از آنها ساقط شود و همچنین رانش زمین، سقوط بهمن، سرقت اشیاء، ضایعات ناشی از ترکیدگی لوله آب و فاضلاب و ضایعات ذوب برف و آب باران، و برخی خطرهای دیگر نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند.
اماکنی که تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار می‌گیرند به سه دسته واحدهای صنعتی و کارگاهی، واحدهای غیرصنعتی و واحدهای مسکونی تقسیم می‌گردند. واحدهای صنعتی و کارگاهی شامل کلیه کارخانه‌ها و کارگاههای فعال در زمینه های نساجی الکترونیک، صنایع سنگین و سبک، لاستیک‌سازی، خودرو سازی، واگن سازی، صنایع شیمیایی، چاپ، کاغذ سازی، صنایع چوبی، پتروشیمی، نیروگاهی، پالایشگاهی و … میباشد.
واحدهای غیرصنعتی، واحدهای خدماتی، اداری، آموزشی، بیمارستانی، تعمیرگاهها، فروشگاهها، انبارداری، آزمایشگاهها، هتل‌ها، رستورانها … را شامل می‌شود. واحدهای مسکونی شامل ساختمانهای ویلائی، آپارتمانها و منازل مسکونی می‌باشد.
● نکته قابل ذکر این است که برای آن که بیمه‌گذاران بتوانند در صورت بروز حوادث مشمول بیمه خسارت خود را به طور کامل دریافت نمایند بایستی به نکات زیر توجه نمایند:
۱) کلیه دارایی‌های خود را به قیمت روز بیمه نمایند.
۲) علاوه بر خطرات اصلی (حریق، انفجار و صاعقه) سایر خطرهایی را که بدانها اشاره شد نیز بیمه نمایند.
۳ ) به صاحبان صنایع و تجار جهت داشتن بیمه کامل برای موجودی کالای خود توصیه میشود از بیمه نامه شناور استفاده نمایند تا ضمن برخورداری از پوشش کامل سرمایه، حق بیمه کمتری نیز پرداخت نمایند.
۴) در مورد ساختمانها، ماشین آلات و تاسیسات توصیه میشود ضمن بیمه نمودن آنها به ارزش واقعی، بیمه به شرط جایگزینی ابتیاع کنند تا بدون پرداخت حق بیمه اضافی در صورت بروز حادثه بر اساس شرایط جایگزینی خسارت وارده جبران گردد.
● بیمه ایران برای منازل مسکونی بیمه نامه‌های متنوع از نظر خطرهای بیمه شده و تعهدات مالی به شرح زیر به بیمه‌گذاران ارائه می‌نماید:
الف ) بیمه نامه طرح جامع خانه و خانواده
در این طرح علاوه بر خطرهای آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه و سیل موارد زیر نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد:
۱) اثاثیه منزل در مقابل سرقت بیمه می‌شود.
۲) جبران غرامت ناشی از نقص عضو و فوت بر اثر هریک از حوادث فوق مورد تعهد بیمه ایران می‌باشد.
۳) مسولیت صاحبخانه بر اثر حوادث آتش‌سوزی و انفجار در برابر همسایگان و اشخاص ثالث بیمه می‌گردد.
۴) هزینه اسکان موقت صاحبخانه تا بازسازی کامل منازل بیمه شده که بر اثر آتش سوزی، انفجار صاعقه و سیل آسیب دیده باشد پرداخت خواهد گردید.
۵) تعهد شرکت بیمه در برابر کلیه حوادث فوق حداقل حدود - /۰۰۰/۰۰۰/۱۲۰ ریال و حداکثر حدود - /۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰/۱ ریال میباشد و حداقل حق بیمه ۰۰۰/۹۰ ریال و حداکثر آن - /۰۰۰/۹۰۰ ریال در سال خواهد بود.
هموطنانی که علاقمند به خرید این نوع بیمه باشند میتوانند به شعب و نمایندگیهای بیمه ایران در سطح کشور مراجعه نمایند. بیمه‌گذارانی که این نوع بیمه را خریداری نمایند میتوانند سایر خطرهای اضافی (تبعی) را نیز خریداری نمایند.
ب ) طرح همگانی بیمه منازل مسکونی
در این نوع بیمه منازل، مسکونی در برابر آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه و سیل پوشش داده می‌شود:
حداقل سرمایه - /۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال با حق بیمه سالانه - /۵۰۰/۷ ریال.
حداکثر سرمایه - / ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال با حق بیمه سالانه - /۰۰۰/۷۵ ریال می‌باشد.
در این طرح سرمایه و حدود تعهدات شرکت بیمه در ۸ طبقه تقسیم بندی گردیده که بیمه‌گذار با توجه به ارزش ساختمان و اموال و اثاثه خود یکی از آنها را انتخاب می‌نمایند.
ج ) بیمه نامه عادی آتش سوزی منازل مسکونی
هموطنان می توانند به یکی از شعب و نمایندگیهای بیمه ایران در سراسر کشور مراجعه نموده و ساختمان و اثاثه منزل مسکونی خود را با توجه به ارزش واقعی آنها در مقابل خطرهای اصلی (حریق، انفجار و صاعقه) و خطرهای اضافی (تبعی) که به آنها اشاره گردید بیمه نمایند.
در این بیمه حق بیمه سالانه بستگی به ارزش ساختمان و اثاثه و خطرهای بیمه شده خواهد داشت.
● بیمه آتش سوزی واحدهای صنفی
یکی از طرحهای مردمی و فراگیر بیمه ایران طرح همگانی واحدهای صنفی غیرصنعتی می‌باشد در این طرح فراگیر کارکنان و نمایندگان بیمه ایران به محل کار کسبه مراجعه و در محل ساختمان و اموال و اثاثه آنان را بیمه می‌نمایند.
به منظور صهولت در صدور بیمه نامه، در این طرح بیمه‌ای تعهدات و سرمایه مورد بیمه طبقه‌بندی شده و حداقل پوشش بیمه‌ای - /۰۰۰/۰۰۰/۵۰ ریال و حداکثر - /۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال می‌باشد.
بیمه طرح همگانی منازل مسکونی و بیمه طرح جامع خانه و خانواده و بیمه نامه همگانی واحدهای صنفی یکی از ابتکارات بیمه ایران به منظور آشنا کردن هموطنان به مزایای بیمه و بسط و گسترش فرهنگ بیمه می‌باشد.