ماهی شکم‌پر

● مواد لازم: ▪ ماهی درشت: یک عدد، ▪ سبزی (ترخان، نعناع، گشنیز): نیم کیلو، ▪ گردوی چرخ‌شده: ۲۵۰ گرم، ▪ زرشک: یک‌دوم پیمانه، ▪ آب‌لیمو: یک‌دوم پیمانه، ▪ سس گوجه‌فرنگی: یک پیمانه ▪ نمک …

● مواد لازم:
▪ ماهی درشت: یک عدد،
▪ سبزی (ترخان، نعناع، گشنیز): نیم کیلو،
▪ گردوی چرخ‌شده: ۲۵۰ گرم،
▪ زرشک: یک‌دوم پیمانه،
▪ آب‌لیمو: یک‌دوم پیمانه،
▪ سس گوجه‌فرنگی: یک پیمانه
▪ نمک و فلفل: به مقدار کافی
● طرز تهیه:
شکم ماهی را شکاف کوچکی می‌دهیم، سبزی را به‌دقت تمیز و ریز خرد می‌کنیم و با پیازداغ کمی سرخ می‌کنیم و کمی نمک و فلفل به آن می‌زنیم.گردو و زرشک را داخل این مایه می‌ریزیم و ظرف را از روی آتش برمی‌داریم و شکم ماهی را با مایه فوق پر می‌کنیم، بعد ته سینی را کمی چرب می‌کنیم و ماهی را به همان حالتی که در آب شنا می‌کند، در سینی فر قرار می‌دهیم و با حرارت ۴۰۰ درجه در فر قرار می‌دهیم و بعد از یک ربع بیرون می‌آوریم، پوست آن را می‌کنیم و روغن زیتون، آبلیمو، نمک و فلفل را مخلوط می‌کنیم و به ماهی می‌زنیم و در حدود یک ساعت ماهی را طبخ می‌کنیم.
وقتی پخته و آماده شد، ماهی را از فر خارج می‌کنیم و از سینی برمی‌داریم و در دیس قرار می‌دهیم و اطراف آن را با جعفری و حلقه‌های لیمو تزئین می‌کنیم. مقداری از سس را روی ماهی می‌ریزیم و بقیه را در سس‌خوری سر میز می‌بریم. می‌توانیم با یک نخ و سوزن، دم ماهی را به دهانش وصل کنیم تا به شکل دایره درآید و بعد می‌پزیم. در این حالت، به آن گردپیچ می‌گویند.