در سبد روزانه، سبزی و میوه را جای دهید

بررسی‌های انستیتوی ملی سرطان آمریکا نشان می دهد که در طول یک روز باید پنج واحد میوه و سبزی خورده شود. مطالعه‌ای که توسط سازمان بهداشت آمریکا و آکادمی ملی این کشور صورت گرفته، …

بررسی‌های انستیتوی ملی سرطان آمریکا نشان می دهد که در طول یک روز باید پنج واحد میوه و سبزی خورده شود. مطالعه‌ای که توسط سازمان بهداشت آمریکا و آکادمی ملی این کشور صورت گرفته، فواید تغذیه‌ای میوه‌ها و سبزی‌ها را زمانی که با یک رژیم کم‌چرب و کم‌کلسترول و چربی اشباع کم همراه شود نشان می‌دهد.
این در حالی است که هنوز به دلایلی اغلب مصرف‌کنندگان، خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها را مشکل می‌دانند و از آن اجتناب می‌کنند یا فکر می‌کنند گران است و آماده‌سازی آن زمان بسیار می‌برد ولی ما باید بدانیم که در بین خریدهای روزمره، میوه‌ها و سبزی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند زیرا سرشار از مواد مغذی‌اند و بسیاری از ویتامین‌ها و موادمعدنی مورد نیاز ما را دارا هستند اما غذاهایی که اغلب ما به جای آنها خریداری می‌کنیم، مثل انواع شیرینی، کلوچه و چیپس، دارای چربی و سدیم هستند که اکثر افراد باید مصرف آنها را کاهش دهند.
● چه بخوریم؟
انواع معینی از میوه‌ها و سبزی‌ها به خاطر ارزش تغذیه‌ای ویژه باید به طور منظم در طول روز انتخاب شوند. اینها انواعی هستند که حاوی ویتامین A و ‍C و فیبرند. تنوع در انتخاب، نکته مهمی است، انتخاب متنوع باعث می‌‌شود که ما از فواید بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها بهره‌مند شویم طبق توصیه متخصصان تغذیه، مصرف مکمل‌های رژیمی به جای میوه و سبزی کار اشتباهی است زیرا مکمل‌ها فواید تغذیه‌ای شناخته شده یا ناشناخته میوه‌ها و سبزی‌ها را ندارند.
در بهار ۱۹۹۶ میلادی سازمان غذا و داروی آمریکا اثبات کرد که غذاهای غنی از فولات خطر نقص‌های تولد را کاهش می‌‌دهند. لوبیاهای خشک، کلم دلمه‌ای، مارچوبه، آب گوجه‌فرنگی و آب پرتقال منابع غنی از فولات هستند.
● یک واحد میوه و سبزی یعنی چه؟
۱) یک میوه متوسط یا نصف فنجان میوه خرد شده
۲) سه چهارم فنجان یا ۱۸۰ میلی‌لیتر آب میوه صددرصد خالص
۳) یک چهارم فنجان میوه خشک
۴) نصف فنجان سبزی‌های خام بدون برگ یا پخته شده
۵) یک فنجان سبزی‌های برگ‌دار مثل کاهو
۶) نصف فنجان لوبیای پخته، نخود، عدس، لوبیای قرمز و لوبیای چیتی
در انتخاب میوه‌ها و سبزی‌های دریافتی و روزانه افراد، توصیه می‌شود که حداقل در شبانه‌روز یک واحد میوه و سبزی حاوی ویتامین A ، C، فیبر و سبزی‌هایی از خانواده کلم خورده شود. منابع غنی از ویتامین A: زردآلو، گرمک، هویج، کلم‌پیچ، کاهو، انبه، کدو تنبل، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین و کدوسبز.
منابع غنی از ویتامین C: زردآلود گل‌کلم، کلم، گرمک، گریب فروت، خربزه، کیوی، انبه، پرتقال، آناناس، اسفناج، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، نارنگی، گوجه فرنگی، هندوانه و آلو.
منابع غنی از فیبر: سیب، موز، انگور سیاه، کلم بروکسل، هویج، گیلاس، نخود و لوبیای پخته، خرما، انجیر، گریب فروت، کیوی، پرتقال، گلابی، آلو، تمشک، اسفناج، توت فرنگی و سیب‌زمینی.
سبزی‌های خانواده کلم: کلم‌پیچ، کلم بروکسل و گل کلم.