ماری مارگرت

ماری مارگرت یوئیل در۱۵ اکتبر ۱۷۰۱ در نزدیکی مونترال به دنیا آمد. او به مدت ۲ سال به مدرسه رفت اما بعد از آن در سن ۱۲ سالگی به علت فوت پدرش مجبور شد در خانه بماند و خانه‌داری کند. …

ماری مارگرت یوئیل در۱۵ اکتبر ۱۷۰۱ در نزدیکی مونترال به دنیا آمد. او به مدت ۲ سال به مدرسه رفت اما بعد از آن در سن ۱۲ سالگی به علت فوت پدرش مجبور شد در خانه بماند و خانه‌داری کند.
در ۱۷۲۲ ازدواج کرد اما پس از ۸ سال شوهرش درگذشت و او را با ۳ بچه تنها گذاشت. او مجبور بود به سختی کار کند تا بتواند خانواده‌اش را اداره کند. با وجود فقر مالی از هیچ چیزی برای فرزندانش مضایقه نمی‌کرد. به طوری که همه او را به عنوان یک مادر از خود گذشته می‌شناختند. او با تلاش‌های مستمر توانست بدهی‌های شوهرش را پرداخت کند و زندگی‌اش را سر و سامان بدهد.بعد از مدتی به این فکر افتاد که یک موسسه خیریه تاسیس کند تا به زنانی که زندگی مشابه به وی دارند کمک شود. وی در این کار موفق شد و چون همه او را به نیکی می‌شناختند، توانست حمایت‌های زیادی را جلب کند.
بعد از آن او به فکر تاسیس یک بیمارستان افتاد و آن را نیز راه‌اندازی کرد. فعالیت‌های او سبب شد یک موسسه متشکل خیریه شکل بگیرد و به دنبال یک صندوق حمایت از زنان بی‌سرپرست و افراد نیازمند تشکیل شود، موفقیت‌های ماری به حدی پیشرفت کرد که دولت فرانسه نیز شروع به حمایت از او کرد و در کنار کمک های مالی به او لقب «مادر یویل» داد. شعبه‌هایی از موسسه خیریه ماری در شهرهای دیگر کانادا هم احداث شد و بسیاری از نیازمندان را در سرتاسر کانادا تحت پوشش قرار داد. پس از آن محبوبیت ماری به حدی افزایش یافت که وقتی یکی از بیمارستان های او دچار آتش‌سوزی شد و از بین رفت، مردم بیش از ۱۰۰ هزار لیره برای بازسازی آن جمع‌آوری کردند.