عید فطر در خوزستان

مردم این استان از چند روز پیش برای برپایی جشن عید فطر آماده می‌شوند. آنها برای کودکان‌شان لباس نو می‌خرند و ذکات فطریه‌شان را که در اصطلاح محلی به آن «فر روزه» می‌گویند، جدا می‌کنند. …

مردم این استان از چند روز پیش برای برپایی جشن عید فطر آماده می‌شوند. آنها برای کودکان‌شان لباس نو می‌خرند و ذکات فطریه‌شان را که در اصطلاح محلی به آن «فر روزه» می‌گویند، جدا می‌کنند.
مردم این استان از چند روز پیش برای برپایی جشن عید فطر آماده می‌شوند. آنها برای کودکان‌شان لباس نو می‌خرند و ذکات فطریه‌شان را که در اصطلاح محلی به آن «فر روزه» می‌گویند، جدا می‌کنند؛ زیرا اعتقاد دارند، هر کسی فطریه‌اش را بدهد، از تمام بلاها و ناراحتی‌ها تا عید فطر سال بعد در امان خواهد بود. صبح روز عید نیز در مسجدها با ندای «الصلاه، الصلاه» مردم را به نماز دعوت می‌کنند.
عرب‌های خوزستان جشن عید فطر را مفصل و در طول سه روز برگزار می‌کنند. آنها سفره‌ی عید می‌اندازند، شرینی و تنقلاب می‌خرند و به دید و بازدید می‌روند.
در شهر بهبهان نیز بازار مکاره‌ای برای کودکان به نام «عیدیا» برپا می‌شود. فروشنده‌های دوره‌گرد شیرین‌های سنتی، تنقلات و انواع اسباب‌بازی‌ها را در این بازار می‌فروشند و کودکان پس از گرفتن عیدی به این بازار می‌آیند، تا خرید کنند. بازار عیدیا در شهر بهبهان از قدیم در نزدیکی بافت تاریخی شهر در عید فطر و عید نوروز برپا می‌شده است.
براساس رسم دیگری که در خوزستان رواج دارد، افرادی که تازه‌عروس دارند، معمولا شیرینی و لباس به‌عنوان عیدی به خانه‌ی عروس می‌فرستند.