دستگاه تولید مثل جنس نر در طیور

دستگاه تولید مثل خروس از دو بیضه تشكیل شده است كه در قسمت پشتی حفره بدن و درست در جلوی كلیه ها قرار گرفته اند . مجاری متعدد بیضه به مجرای دفران [vas deferens] راه می یابند و از آن طریق مایع منی …

دستگاه تولید مثل خروس از دو بیضه تشكیل شده است كه در قسمت پشتی حفره بدن و درست در جلوی كلیه ها قرار گرفته اند . مجاری متعدد بیضه به مجرای دفران [vas deferens] راه می یابند و از آن طریق مایع منی به پاپیلا[ papillae : عضوی بر جسته ] در ناحیه پشتی كلواك رفته و از آنجا به عضو جفت گیری كه در یك قسمت از كلواك قرار گرفته می رسد . این چهار روز طول می كشد و به طور طبیعی مایع منی درمجرای دفران ذخیره می شود . آلت تناسلی خروسها خیلی كوچك است ، در حالیكه آلت تناسلی پرندگان آبزی رشد یافته و بزرگ است . لنفی كه در آلت تناسلی پیدا می كند باعث سفت شدگی مختصر آن می شود وای این اندام از كلواك خارج نخواهد شد . هنگام جفت گیری كلواك پرنده ماده باز می شده و مایع منی در این مكان ریخته می شود و سپس مایع منی مسیر اویدوكت را به طرف بال طی می كند .
اسپرماتوزئید خروسها دارای یك سر طویل می باشد كه دم طویلی نیز در انتهای آن قرار گرفته است . pH مایع منی در حدود ۷ تا ۴/۷ است . حجم مایع منی در هر جفت گیری در شروع روز ممكن است بیش ار ۱ سی سی باشد كه پس از چندین جفت گیری به كمتر ار ۱/۰ سی سی می رسد (به بخش ۱۷- ز توجه كنید) .