سیلوی یوس لئوپلود وئیس

● نگاهی به زندگی سیلوی یوس لئوپلود وئیس استاد بزرگ لوت در دوران باروک در اواخر دوران رنسانس با پیدایش تم و واریسیون زمینه برای انتقال سبک از دوران رنسانس به باروک فراهم گردید. …

● نگاهی به زندگی سیلوی یوس لئوپلود وئیس استاد بزرگ لوت در دوران باروک
در اواخر دوران رنسانس با پیدایش تم و واریسیون زمینه برای انتقال سبک از دوران رنسانس به باروک فراهم گردید. در این میان عامل تغییر سبک مذهب بود، نه شرایط اجتماعی آن زمان. موسیقی باروک در خدمت فئودالها بود به همین دلیل آن را سبک فئودالها مینامیدند. در دوران باروک مذهب بزرگترین سرچشمه پیدایش آثار هنری به شمار میرفت. البته کلیسا در این میان نقشی نداشت و مذهب یک برداشت شخصی و فردی بود. بر خلاف هنرمندان دوره ی رنسانس اغلب هنرمندان دوره ی باروک به دو دلیل به تدریج به مردم عادی روی آوردند؛
۱) مردم عادی در چرخش سرنوشت تمدن اروپا نقش روز افزونی داشتند.
۲) متمرکز شدن تدریجی ثروت در دست طبقه متوسط.
▪ سبک باروک سبکی کاملا جدید نبود بلکه ادامه سبک رنسانس بود. اما با تفاوتهایی:
آثار آهنگسازان باروک بیانگر احساسات و عواطف درونی آهنگساز نیست بلکه بیانگر مفاهیم، عبارت، شعر و متن است و تا حدی به موسیقی مشرق زمین شباهت دارد و از گامهای مینور که غم انگیز هستند بیشتر استفاده شده. در سبک باروک جمله پایین رونده بیانگر غم و اندوه و جمله بالا رونده بیانگر شوق و شادی است. موسیقی در دوران باروک بیشتر تحت تاثیر و نفوذ موسیقی ایتالیایی بود به خصوص شهرهای رم و ونیز که کانون توسعه موسیقی باروک بودند.
سبک آهنگسازان ایتالیایی روی همه آهنگسازان تاثیرگذار بود چنانچه باخ سبکش بیشتر به ایتالیایی متمایل است تا آلمانی یا موسیقی هاندل که ترکیبی از موسیقی آلمانی و ایتالیایی است. سیلوی یوس لئوپلود وئیس در سال ۱۶۸۶ در کشور لهستان متولد شد. امروزه از او به عنوان یکی بزرگترین نوازندگان لوت در تاریخ موسیقی یاد میشود. نخستین آموزشهای نوازندگی را نزد پدرش جوهان ژاکوب فرا گرفت که بزرگترین نوازنده ی لوت در زمان حیات باخ به شمار می رفت. به عنوان یک آهنگساز اکثر رپرتوار به قطعات لوت مربوط میشود.
آثار او برای لوت چه از نظر تعداد و چه از نظر کیفیت تصنیف، در طول تاریخ بی سابقه است. امروزه ۶۵۰ عدد از آثار وئیس بافی مانده اند که طولانیترین کلکسیونها در تصنیف آثار برای لوت به شمار میایند. وئیس در زمان حیاتش با باخ نیز آشنا شد و گمان میرود سوئیتهای لوت نگاشته شده توسط باخ در آن زمان به وئیس تقدیم شده باشند. او در سال ۱۷۵۰ (همان سالی که باخ فوت کرد) در گذشت. او ۷ فرزند داشت که از این تعداد تنها یک نفرشان نوازندگی لوت را ادامه داد.